تلاش کاوشگر پشتکار برای کشف راز حیات در رودخانه مریخ

کاوشگر «پشتکار» (Perseverance) ناسا در جدیدترین مأموریت خود قرار است راز حیات فرازمینی در دلتای رودخانه باستانی مریخ را کشف کند.

تلاش کاوشگر پشتکار برای کشف راز حیات در رودخانه مریخ

تلاش کاوشگر پشتکار برای کشف راز حیات در رودخانه مریخ

مریخ‌نورد پشتکار ناسا برای بیش از یک سال در دهانه «جزرو» مریخ فرود آمده و حال وقت آن رسیده است تا بخش مهمی از مأموریت خود، یعنی اکتشاف حیات فرازمینی در دلتای رودخانه باستانی سیاره سرخ را آغاز کند.

دلتاها منبع مهمی برای شناسایی حیات در کره زمین هستند و ترکیبات آلی فراوانی را در خود جای داده‌اند. دانشمندان امیدوارند با مطالعه دلتای رودخانه مریخ به نتیجه‌ای مشابه رسیده و پرده از اسرار چگونگی حیات در سطح سیاره بردارند. بریونی هورگان، عضو تیم علمی پشتکار، این قسمت از سفر مریخ‌نورد را «هیجان‌انگیز» خوانده و گفته است: «دلتا در دهانه جزرو محلی است که به عنوان مقصد اصلی انتخاب کرده‌ایم و امیدواریم اواخر بهار امسال به آنجا برسیم. سپس می‌توانیم از نزدیک به کف دریاچه باستانی که زمانی جزرو را پر می‌کرد، نگاه کنیم تا نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی را بیابیم.»

پشتکار از ژوئن سال گذشته مشغول جمع‌آوری سنگ‌های آتشفشانی است. ناسا امیدوار است بتواند این نمونه‌ها را تا سال 2031 به زمین آورده و با مطالعه دقیق‌تر آن، به درک بهتری از جزرو برسد. مشاهده آثار برهم‌کنش سنگ‌ها با آب مایع نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود. هر چه باشد جزرو میلیاردها سال پیش برای مدت طولانی میزبان دریاچه بزرگ «تاهو» بوده و قطعا اسرار بسیاری درون خود پنهان کرده است.

پشتکار تا چند ماه دیگر به دلتای رودخانه‌ای می‌رسد. البته این مریخ‌نورد در مأموریت خود تنها نیست و بالگرد «نبوغ» (Ingenuity) ناسا نیز آن را همراهی می‌کند.

ارسال نظر