تولید گوشت گیاهی در دانشگاه تهران | چغندر و نخود جایگزین گوشت حیوانات

محققان موفق به تولید گوشت گیاهی در دانشگاه تهران شدند. در این گوشت از پروتئین گیاهی نخود، برگ چغندر و خلر استفاده شده است.

تولید گوشت گیاهی در دانشگاه تهران | چغندر و نخود جایگزین گوشت حیوانات

دکتر سید محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام تولید گوشت گیاهی در دانشگاه تهران اظهار کرد: «کشورها در آینده با مشکل امنیت غذایی و تامین پروتئین مواجه خواهند بود، چه بسا که هم‌اکنون نیز تامین منابع پروتئینی حیوانی محدود شده است.»

وی با بیان اینکه راه‌های زیادی برای تامین پروتئین وجود دارد، خاطرنشان کرد: «برخی‌ها، انواع حشرات را در محیط‌های کم‌ارزش تکثیر می‌کنند و یا از تک‌یاخته‌های میکروبی و باکتری، جلبک‌ها و مخمرها پروتئین تولید می‌کنند. پروتئین حشره می‌تواند جای خوردن یک کیلوگرم گوشت را بگیرد، همچنان که لذت خوردن گوشت حیوانی وجود دارد.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه برای تولید این گوشت گیاهی از منابع مختلفی چون غلات، بقولات و دانه‌ها و گونه‌های گیاهی استفاده شده است، تصریح کرد: «تولید این نوع گوشت به تولید پایدار کشاورزی کمک می‌کند.»

وی افزود: «این پروتئین گیاهی با استفاده از برخی منابع پروتئینی نظیر نخود، برگ چغندر و خلر فرموله شده است. برای تهیه این گوشت گیاهی از رنگ‌های طبیعی و سپس پرینت سه‌بعدی استفاده شد تا بافت گوشت به هر شکلی از عضلات طیور نظیر ران مرغ و ران پرنده دریایی دربیاید و در نهایت مزه مناسبی داشته باشد.»

دکتر موسوی با بیان اینکه این نوع گوشت در دانشگاه تهران تولید آزمایشگاهی شده است، خاطرنشان کرد: «هم‌اکنون در حال معرفی این محصول به شرکت‌های مختلف برای تولید انبوه و در اختیار قرار دادن آن به مشتریان هستیم.»

ارسال نظر