درمان کامل سل در دو ماه

نتایج یک مطالعه جدید که در کنفرانس جهانی سلامت ریه ۲۰۲۲، ارائه شد، نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به سل را می‌توان در کمتر از دو ماه درمان کرد. در حال حاضر دوره استاندارد درمان این بیماری حدود ۶ ماه است.

درمان کامل سل در دو ماه
محققان موفق به ابداع روش درمانی جدیدی شده اند که می تواند بیماری سل را طی ۲ ماه درمان کند. ارلینا برهان، کارشناس سل از دانشکده پزشکی دانشگاه اندونزی و پژوهشگر این تیم مطالعاتی اعلام کرد: منطق پشت مطالعه TRUNCATE TB این است که ما در حال درمان بیش از حد افرادی هستیم که مبتلا به سل حساس به دارو هستند. سل را می توان پیشروترین عامل عفونت زا در جهان محسوب کرد که درمان استاندارد شش ماهه این بیماری موجب افزایش هزینه های افراد و سیستم های درمانی می شود.

کارآزمایی TRUNCATE-TB یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده است که در ۱۸ سایت واقع در پنج کشور (اندونزی، فیلیپین، تایلند، هند و اوگاندا) انجام شده و از سنگاپور هماهنگ شده است. این کارآزمایی یک استراتژی جدید را شامل یک دوره درمانی اولیه ۲ ماهه با استفاده از رژیم ‌های ترکیبی از داروهای استاندارد و استفاده مجدد با هدف افزایش اثربخشی استریل ‌سازی رژیم ابداع و به دنبال آن نظارت دقیق و درمان مجدد زودهنگام عود بیماری را بررسی می ‌کند. در مجموع ۶۷۴ شرکت کننده آزمایشی از مارس ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۲۲ از این ۵ کشور مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.

به شرکت کنندگان کارآزمایی در ابتدا یک بسته درمانی هشت هفته ای داده شد و در صورت ابتلا به بیماری بالینی پایدار پس از درمان هشت هفته ای، امکان تمدید درمان به ۱۰ تا ۱۲ هفته وجود داشت.

به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اعلام شد اگر پس از آن هنوز سل فعال در بیماران وجود داشت، روش پیشنهادی به شرکت کنندگان به درمان استاندارد شش ماهه تغییر داده می شد.

در گزارش پایانی این پژوهش اشاره شد که نرخ کلی مرگ و میر در گروه افراد بررسی شده بسیار پایین بوده و هیچ تفاوتی در میزان مرگ و میر بین بیمارانی که با روش درمان استاندارد و این روش جدید تحت درمان قرار گرفتند، مشاهده نشد.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر