راز درب مریخ افشا شد

تصویر جدیدی از مریخ که در آن یک درگاه دیده می‌شد نظریه‌های مختلفی را به وجود آورد. اما محققان می‌گویند این تنها یک شکاف روی صخره‌ای در مریخ است. 

راز درب مریخ افشا شد

حیات فرازمینی در مریخ یا یک شکاف صخره ای ساده؟

هفته گذشته بود که تصویری نه چندان واضح از مریخ منتشر شد. در این تصویر یک شکاف مستطیلی شکل به شکل درب در صخره‌های این سیاره بود.

با انتشار این عکس که توسط کاوشگر کنجکاوی ثبت شده بود، نظریه‌های توطئه مختلفی در این باره شایع شد و حتی طبق یکی از آنها این امر نشانی از حیات فرازمینی روی سیاره سرخ بود. اما به گفته محققان یک توضیح ساده درباره تصویر «در» در مریخ با اندکی دقت در آن مشخص می‌شود.

پروفسور سانجیو گوپتا در امپریال کالج لندن در این باره می‌گوید: این تصویر نشان‌دهنده یک ویژگی است که در نتیجه فرایندهای معمول زمین شناختی ایجاد شده است.

شکافی عمیق یا شیاری داخل «در» مشخص است که نشان دهنده شکافی در صخره است. این امر روی مریخ و زمین اتفاق می‌افتد و احتمالا طی چندصد میلیون سال شکل گرفته است.

گوپتا در این باره می‌گوید: این ترک در حقیقت یک شکاف است و نمونه‌های مشابه زیادی در مریخ و زمین وجود دارد. برای ایجاد این شکافها نیازی به وقوع زلزله در مریخ نیست. هیچ نکته عجیبی در این تصویر وجود ندارد. آنچه دیده می‌شود در نتیجه فرایندهای معمول زمین شناسی به وجود آمده است.

البته باید پرسپکتیو را نیز در نظر گرفت. ناسا اعلام کرده این شکاف در ظاهر شبیه یک در کامل به نظر می‌رسد، زیرا درجه بزرگنمایی آن بسیار زیاد است. به گفته سخنگوی این سازمان، شکاف مذکور در حقیقت شیاری کوچک در صخره است.

به گفته تیم محققان این شکاف به اندازه ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر است. شکاف‌های خطی زیادی در این برجستگی وجود دارد و مکانی که در عکس دیده می‌شود در حقیقت محل تقاطع چند شکاف خطی است.

همچنین ببینید: ماجرای تصویر ارسالی جنجالی کاوشگر ناسا از مریخ چیست؟

منبع: مهر

ارسال نظر