ربات زنده زنوبوت قادر به تولید مثل است

ربات زنده زنوبوت که در سال 2020 از روی یک قورباغه آفریقایی ساخته شد، حالا می‌تواند تولیدمثل کند!

ربات زنده زنوبوت قادر به تولید مثل است

ربات زنده زنوبوت با خاصیت خودتکثیرشوندگی

بقا مستلزم تولیدمثل است. در طی میلیاردها سال، موجودات زنده از راه‌های متعددی برای تکامل تکثیر و تولید مثل استفاده کرده‌اند.

حال دانشمندان شکل کاملا جدیدی از تولیدمثل بیولوژیکی را شناسایی کرده و از کشف خود برای ساخت نخستین ربات زنده‌ای استفاده کرده‌اند که قادر به تولیدمثل است!

این تیم پژوهشی نخستین بار در سال 2020 از اولین ربات زنده به نام زنوبوت رونمایی کرد که از سلول‌های قورباغه ساخته شده است.

اینک پژوهشگران دریافته است که این موجودات کامپیوتری و دست‌ساز می‌توانند در ظرف کوچک خود شنا کرده، سلول‌های منفرد را یافته، صدها عدد از آن‌ها را جمع‌آوری کرده و زنوبوت های نوزاد را در دهان پکمن شکلِ خود تولید کنند!

ربات زنده زنوبوت

جالب‌تر اینکه زنوبوت های نوزاد تنها در عرض چند روز، به زنوبوت هایی به اندازه والد خود تبدیل شده و رویه تولیدمثل او را پیش می‌گیرند.

ربات زنده زنوبوت از روی قورباغه‌ای به نام Xenopus Laevis ساخته شده است. در مورد این قورباغه واقعی، سلول‌های جنینی در دهان جمع‌آوری نمی‌شوند، بلکه به پوست تبدیل شده و عوامل بیماری‌زا را دور نگه می‌دارند.

ولی پژوهشگران با دست‌کاری‌های خود، ماهیت سلول‌ها را تغییر داده و شانس چندسلولی بودن را به آن‌ها بخشیده‌اند. این چندسلولیتی متفاوت از ساخت پوست است. اغلب افراد بر این باورند که تاکنون تمام روش‌های تکثیر زندگی شناسایی شده‌اند، اما این روش فرق دارد و کاملا جدید است.

سلول‌ها دارای ژنوم قورباغه هستند، اما از قید تبدیل‌شدن به قورباغه رها شده‌اند. آن‌ها از هوش جمعی خود برای انجام این کار شگفت‌انگیز استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید: ربات ها از کجا آمدند؟

بد نیست بدانید زنوبوت مادر که از 3000 سلول ساخته شده و حالت کروی شکل دارند، پس از ساخت بچه از بین می‌رود. در واقع اجبار سیستم به زنده ماندن پس از تکثیر، بسیار سخت است.

جاشوا بونگارد، سرپرست این پژوهش گفت: «در صورت طراحی مناسب، زنوبوت ها به طور خودبه‌خود تکثیر می‌شوند».

وی افزود: «سرعت عمل در یافتن راه‌حل‌ها مهم است. اگر بتوانیم با استفاده از عملکرد ژنوبات‌ها، فناوری‌های دیگر را گسترش دهیم، این تحقیقات می‌تواند سودمند واقع شود».

بونگارد در مصاحبه‌ای با CNN گفت: مردم فکر می‌کنند که ربات‌ها فلزی و سرامیکی هستند، اما مهم نیست که یک ربات از چه چیزی ساخته شده، مهم کاری است که ربات انجام می‌دهد!»

ارسال نظر