چاپ سه‌بعدی ربات نرم با کمک ترکیب قند و ژلاتین

محققان با استفاده از قند و ژلاتین قادر به تولید جوهری شده‌اند که امکان چاپ سه‌بعدی ربات های نرم را میسر می‌کند.

چاپ سه‌بعدی ربات نرم با کمک ترکیب قند و ژلاتین

کاربرد قند و ژلاتین در چاپ سه‌بعدی ربات های نرم

محققان دانشگاه یوانس کپلر لینز واقع در اتریش با استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر از جمله ژلاتین و قند، نوعی جوهر چاپگر سه‌بعدی ساختند که امکان چاپ ربات‌های نرم را فراهم می‌آورد.

محققان برای این منظور، علاوه بر قند و ژلاتین، اسیدسیتریک و گلیسرین را به این ترکیب افزودند تا در برابر کپک مقاومت بیشتری پیدا کند و هنگام غوطه‌ور شدن در آب، انعطاف‌پذیرتر شود. با تغییر در ویژگی‌های این ماده، جوهری به دست آمد که قابلیت چاپ سه‌بعدی ربات‌های نرم را فراهم می‌کند.

محققان به منظور استفاده از این ماده، ابتدا آن را گرم کردند تا نرم شود و سپس با استفاده از یک نازل چاپگر سه‌بعدی که در یک اتاق سرد مورداستفاده قرار گرفت، ساختارهایی را چاپ کردند که به سرعت سرد و سخت شدند.

در این آزمایش محققان ابتدا توانستند یک ساختار متحرک نرم با هدایت پنوماتیک بسازند که به درستی کار می‌کرد. سپس مجموعه‌ای از حسگرهای کشسان موجبر (waveguide) را چاپ کردند که در ارتباط با لامپ‌های LED عملکرد مطلوبی داشتند.

در مرحله بعد حسگرهای موجبر را با ساختار متحرک ترکیب کردند تا یک ربات نرم بسازند. پس از آن با متصل کردن سه موجبر به یکدیگر و اتصال آن‌ها به یک کنترل‌کننده دکمه‌ای توانستند میزان تغییر شکل موجبرها را کنترل کنند.

یکی از کاربردهایی که برای ربات‌های نرم پیش‌بینی می‌شود، حرکت آن‌ها در بدن و دارورسانی به نقاطی است که با سایر فناوری‌ها امکان آن وجود ندارد.

همچنین بخوانید: ربات زنده زنوبوت قادر به تولید مثل است!

منبع: ایرنا

ارسال نظر