زمان فروپاشی جهان هستی زودتر خواهد بود

در صورتی که رفتار انرژی تاریک دچار تغییر شود، احتمالا در ۱۰۰ میلیون سال اینده جهان دچار انقباض و فروپاشی می‌شود. 

زمان فروپاشی جهان هستی زودتر خواهد بود

در مقاله‌ای که در در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به تازگی منتشر شده سه دانشمند به نام‌های کاسمین آندری، آنا ایجاس و پائول اشتاین‌هارت، تخمین زدند که اگر انرژی تاریک دارای «کوینتسنس» است، در نهایت می‌تواند منجر به انقباض کیهان شود.

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که احتمالا این فرایند ۱۰۰ میلیون سال طول می‌کشد. [کوینتسنس یکی از مدل‌های انرژی تاریک، در کنار مدل‌های فانتوم، انرژی تاریک دینامیکی خلاء و انرژی تاریک دینامیکی است.]

در طول چند دهه گذشته، محققان شواهدی از انبساط کیهان کشف کردند که با گذشت زمان اجرام را از هم دور می‌کند. آلبرت اینشتین وجود «انرژی تاریک» را پیش‌بینی کرده بود، وی پیشنهاد کرد که جهان برای همیشه انبساط خواهد یافت. از آن زمان به بعد، دانشمندان پیشنهاد دادند سرعت انبساط کیهان ممکن است ثابت نباشد و شاید روند انبساط جهان کاهش یابد.

بیشتر بدانید: علت «انبساط جهان» با شناسایی نوعی انرژی تاریک کشف شد

طرفداران چنین نظریه‌ای توصیف می‌کنند که انرژی تاریک دارای میدان دینامیکی است که امکان انبساط یا انقباض کیهان را فراهم می‌کند. دانشمندان با مطالعه‌ی شواهد جمع‌آوری شده در مورد کیهان دریافتند که احتمالا معکوس شدن روند انبساط کیهان نیز وجود دارد.

در این تلاش جدید، سه فیزیکدان به این فکر افتادند که اگر انرژی تاریک دارای کوینتسنس باشد، چه مدت طول می‌کشد تا جهان آهسته و سپس متوقف شود، شروع به انقباض کند و در نهایت به نقطه تکینگی برسد.

برای تصور چنین ایده‌ای، آنها مدلی از جهان را ساختند؛ مدلی که از داده‌های واقعی برای توصیف ویژگی‌های جهان شناخته شده استفاده می‌کرد.

جهان در این مدل دچار کاهش سرعت انبساط می‌شود و تا ۶۵ میلیون سال آینده کاملا به حد سکون می‌رسد، سپس در ۱۰۰ میلیون سال بعد شروع به انقباض خواهد کرد.

این ایده هنوز یک تيوری است و از آنجا کهراهی برای آزمایش آن وجود ندارد قابل اثبات نیست. برای اثبات این نظریه باید از نشانه‌هایی که از چندین سال‌ نوری آن‌سوتر می‌آیند بهره گیرند که احتمالا تا میلیون‌ها سال دیگر نمی‌توان آن‌ها را سنجش و اندازه‌گیری گرد.

جالب است بیخوانید: بالا رفتن و دور شدن جو زمین از زمین | هواپیماها باید بالاتر پرواز کنند

منبع: بیگ‌بنگ

ارسال نظر