کشف ستارگان عجیب با نحوه پیدایش ناشناخته

پژوهشگران از کشف ستارگان عجیب با نحوه پیدایش ناشناخته خبر داده‌اند. این ستاره‌ها دارای کربن و اکسیژن روی سطح خود هستند، ولی هنوز هم در هسته خود هلیوم می‌سوزانند.

کشف ستارگان عجیب با نحوه پیدایش ناشناخته

ستارگان عجیب با نحوه پیدایش ناشناخته

نوع جدیدی از ستاره‌ها کشف شده‌اند که بر خلاف ستارگان معمولی، سطوح آن‌ها پوشیده از کربن و اکسیژن (در قالب خاکستر باقی‌مانده از سوختن هیدروژن) است. احتمال می‌رود این ستارگان در جریان یک رخداد نادر به وجود آمده باشند.

این ستارگان عجیب با نحوه پیدایش ناشناخته دارای دما و شعاعی هستند که عمل سوختن هلیوم در هسته آن‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، ستارگان جدید به احتمال زیاد حاصل یک رویداد نادر، یعنی ادغام ستاره‌ای بین دو ستاره کوتوله سفید هستند. کوتوله سفید به بقایای ستاره بزرگ‌تری گفته می‌شود که سوخت هسته‌ای خود را از دست داده و کوچک شده است. کوتوله‌های سفید به سبب امواج گرانشی می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند.

ستارگان عجیب با نحوه پیدایش ناشناخته

البته ترکیب کوتوله‌های سفید معمولا منتهی به ایجاد ستاره‌ای با سطح کربن و اکسیژن نمی‌شود. با این وجود در شرایط خاص ممکن است یک کوتوله سفید سرشار از اکسیژن و کربن از هم بپاشد و روی یک کوتوله سفید دیگر هلیوم دار قرار بگیرد و در نتیجه یک ستاره به وجود آید.

همچنین بخوانید: ماهیت اوموآموا برای همیشه به صورت یک راز باقی می‌ماند؟

ولی معمولا ستاره‌ای با این ترکیبات (اکسیژن و کربن) نباید در حال سوزاندن هلیوم در هسته خود باشد و همین موضوع، سبب ایجاد چالش جدیدی برای پژوهشگران شده است.

به گفته محققین، هیچ‌یک از مدل‌های ساخت و تحول ستاره‌ها با ستارگان کشف‌شده اخیر همخوانی ندارند. از این گذشته، امکان ادغام دو ستاره کوتوله با مشخصات یادشده، نیازمند بررسی و مطالعه روی احتمالات و مدل‌های بیشتر است.

ارسال نظر