طولانی ترین خسوف قرن | طولانی ترین ماه گرفتگی ناقص پس از 580 سال

در تاریخ 19 نوامبر سال 2021، زمین با طولانی ترین خسوف قرن مواجه می‌شود که حدود سه ساعت و نیم به طول می‌انجامد و در اوج خود، ماه را به رنگ قرمز درمی‌آورد.

طولانی ترین خسوف قرن | طولانی ترین ماه گرفتگی ناقص پس از 580 سال

طولانی ترین خسوف قرن

خسوف یا همان ماه‌گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که زمین بین ماه و خورشید قرار گرفته و سایه زمین روی ماه می‌افتد.

در ساعات اولیه روز 19 نوامبر سال 2021، مصادف با 28 آبان سال 1400، زمین با طولانی ترین خسوف قرن روبه‌رو می‌شود. این ماه‌گرفتگی طولانی در ساعت 4 صبح به وقت زمانی شرق (حدود 11 و سی دقیقه صبح به وقت تهران) به اوج خود می‌رسد.

دومین ماه‌گرفتگی زمین در سال 2021 به عنوان طولانی ترین خسوف قرن در نظر گرفته می‌شود که با ماه‌گرفتگی قبلی (در تاریخ 26 مه) شباهت دارد و یک خسوف ناقص به حساب می‌آید. در لحظه اوج، 97 درصد از ماه توسط سایه زمین پنهان شده و به رنگ قرمز درمی‌آید.

خسوف ناقص

ماه‌گرفتگی 19 نوامبر به مدت 3 ساعت و 28 دقیقه و 24 ثانیه به طول می‌انجامد و طولانی ترین خسوف ناقص در 580 سال گذشته است. پیش‌بینی می‌شود طولانی ترین ماه‌گرفتگی بعدی در 8 فوریه سال 2669 رخ دهد!

آمریکای شمالی بهترین مکان برای مشاهده طولانی ترین خسوف قرن است. ساکنین آمریکا و مکزیک نیز می‌توانند نظاره‌گر این پدیده علمی زیبا و آسمانی باشند.

البته این ماه‌گرفتگی در برخی نواحی آسیایی، بخش کوچکی از اروپا و غرب آفریقا نیز دیده می‌شود. خسوف جدید همچنین در بخش کوچکی از هندوستان (شمالی‌ترین ناحیه) با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده است.

ارسال نظر