ناسا راز بزرگ قمر میماس را برملا کرد

پژوهشگران ناسا به تازگی دریافته‌اند که سطح ضخیم و یخی قمر میماس راز بزرگی را در سینه خود پنهان کرده است، رازی به بزرگی یک اقیانوس!

ناسا راز بزرگ قمر میماس را برملا کرد

راز بزرگ قمر میماس

زحل دارای اقمار معروف متعدد نظیر انسلادوس (ماه یخ فشان مرموز) و تایتان (هدف بعدی مأموریت دراگون فلای ناسا) است. ولی درباره میماس چه می‌دانید؟ ماهی که شبیه به ستاره مرگ (Death Star) در مجموعه جنگ ستارگان است!

پژوهش‌های جدید به یک واقعیت جالب درباره میماس رسیده‌اند. ممکن است زیر سطح یخی این قمر، اقیانوسی پنهان شده باشد! به بیان بهتر، میماس احتمالا در دسته جهان‌هایی قرار می‌گیرد که درون خود اقیانوسی با آب مایع دارند.

میماس شاید یک ماه خاموش به نظر برسد، ولی فضاپیمای Cassini ناسا یک جنبش یا نوسان عجیب را در چرخش آن تشخیص داده است. این نوسان به یک جسم فعال (از لحاظ زمین‌شناسی) اشاره دارد که می‌تواند از نظریه وجود اقیانوس داخلی پشتیبانی کند.

جنبش شناسایی‌شده توسط Cassini نشان می‌دهد درون میماس از گرمای کافی برای داشتن اقیانوس مایع برخوردار است، اما این گرما به اندازه‌ای نیست که سطح ضخیم یخی قمر را ذوب کند. طبق بررسی محققان، ضخامت این سطح یخی به 31 کیلومتر می‌رسد!

همچنین بخوانید: در این سیاره هر سال فقط 16 ساعت است!

جهان‌هایی که درون خود اقیانوس آبی دارند، به اختصار IWOW نامیده می‌شوند. تاکنون IWOW های متعددی شناسایی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به انسلادوس، تایتان و اروپا (قمر شگفت‌انگیز مشتری) اشاره کرد.

قمرهای فوق به طور خاصی موردتوجه دانشمندان و محققین قرار دارند، چون ممکن است زندگی میکروبی در آن‌ها وجود داشته باشد.

سطح ستاره مرگ به خوبی توانسته بود پژوهشگران را فریب دهد. با این حال یافته‌های اخیر از نظریه دنیای بالقوه قابل سکونت در منظومه شمسی و فرای آن پشتیبانی می‌کند.

البته قمر میماس هنوز به طور رسمی در دسته IWOWها قرار نگرفته است. هنوز سؤالاتی در مورد نحوه شکل‌گیری و تکامل این قمر وجود دارد که باید توسط پژوهشگران موردبررسی قرار گیرد.

زحل از منظر میماس
ارسال نظر