نام زرتشت روی کتیبه باستانی خبرساز شد

برای نخستین بار در طول تاریخ، نام زرتشت روی کتیبه باستانی شناسایی شده است. این سنگ‌نبشته در حوالی شهر استخر پیدا شده و قدمت آن به دوره ساسانی بازمی‌گردد.

نام زرتشت روی کتیبه باستانی خبرساز شد

نام زرتشت روی کتیبه باستانی

به تازگی یک سنگ‌نبشته باستانی در محدوده شهر استخر در مرودشت فارس با حکاکی نام «زرتشت» پیدا شده که نظر محققین و تاریخ دوستان را به خود جلب کرده است. ظاهر قدمت این کتیبه به اواخر دوره ساسانی برمی‌گردد.

این نخستین باری است که نام زرتشت روی کتیبه باستانی مشاهده می‌شود. البته مرودشت منبع اسناد مهم و سنگ‌نگاره‌های تاریخی است که برخی از آن‌ها مربوط به پادشاهان بوده و برخی دیگر توسط مردم عادی حکاکی شده‌اند.

ولی سنگ‌ها در طول زمان در معرض فرسایش قرار گرفته و شرایط جوی به آن‌ها آسیب می‌زند. به همین خاطر رمزگشایی نوشته‌های حک‌شده روی کتیبه‌ها معمولا با روش‌های تخصصی و زمان‌بری انجام می‌شود.

آقای اتابکی پژوهشگر آزاد درباره نحوه کشف نام زرتشت روی کتیبه باستانی چنین توضیح داد: «یکی از کتیبه‌های بی‌نظیری که ما اخیرا در حوالی شهر استخر و دامنه شرقی کوهستان نقش رستم کشف کردیم، کتیبه‌ای است که نام «دادار امهر سپند» (آفریدگار مقدس) و «زرتشت» (پیامبر بزرگ ایرانی) روی آن به چشم می‌خورد».

نام زرتشت روی کتیبه باستانی

اتابکی همچنین در مصاحبه دیگری گفت: «هرچند نام اشو زرتشت در میان متون اوستایی و نسخه‌های پهلوی و در شعر شاعرانی چون خاقانی، فردوسی، نظامی، مولانا، حافظ به فراوانی یاد شده، اما ما برای نخستین بار، نام این پیام‌آور ایرانی را روی یک سنگ‌نوشته مشاهده کردیم که در نوع خود بی‌نظیر است.»

شاید هنوز کتیبه‌های بسیاری در حوالی مرودشت وجود داشته باشد که اطلاعات تاریخی روی آن‌ها حک شده است، اما فرسایش و پدیده آب‌شستگی، آن‌ها را به ‌سنگ‌های ناخوانا و گنگ تبدیل کرده است.

منبع: تابناک

ارسال نظر