نخستین پیوند قلب خوک به انسان با موفقیت انجام شد

پزشکان نخستین پیوند قلب خوک به انسان را با موفقیت روی یک مرد 57 ساله انجام دادند.

نخستین پیوند قلب خوک به انسان با موفقیت انجام شد

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دانشگاه مریلند در بیانیه‌ای در خصوص نخستین پیوند قلب خوک به انسان اعلام کرد: «دیوید بنت، ۵۷ ساله، 3 روز پس از اولین جراحی پیوند قلب در نوع خود، وضعیت سلامتی خوبی دارد و برای تعیین اینکه آیا پیوندِ انجام شده در دانشگاه مریلند مزایای نجات‌بخشی دارد یا خیر، تحت نظارت قرار خواهد گرفت.»

دکتر بارتلی گریفیث، از جراحان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند که این عمل جراحی را انجام داده است، اعلام کرد: «این جراحی، یک پیشرفت بود و ما را یک قدم به حل بحران کمبود عضو نزدیک‌تر می‌کند. در حال حاضر در جهان، قلب اهدایی کافی برای پاسخگویی به فهرست بلندبالای گیرندگان بالقوه وجود ندارد.»

او افزود:‌ «با این حال با احتیاط پیش می‌رویم، اما همچنین خوشبین هستیم که این عمل جراحی که نخستین پیوند قلب خوک به انسان در جهان است، امکانات مهم و جدیدی را برای بیماران در آینده فراهم کند.»

در این عمل جراحی که ۹ ساعت طول کشید، پزشکان قلب این بیمار 57 ساله را با قلب یک خوک یک ساله حدودا ۱۰۸ کیلوگرمی جایگزین کردند. ژن‌های این خوک به طور خاص برای پیوند اندام به انسان ویرایش شده بود. این خوک دارای ۱۰ تغییر ژنتیکی بود که شامل غیرفعال کردن یا از بین بردن 4 ژن می‌شود؛ از جمله یکی از آن‌ها که مولکولی را رمزگذاری می‌کند که باعث واکنش تهاجمی در انسان می‌شود و تغییر دیگر، یک ژن رشد برای جلوگیری از ادامه رشد قلب خوک پس از پیوند است.

علاوه بر این، ۶ ژن انسانی در ژنوم خوک‌های اهداکننده قرار داده شده تا اندام‌های خوک برای سیستم ایمنی انسان قابل تحمل‌تر شوند. این پیوند، اولین مورد پیوندی است که نشان می‌دهد قلب یک حیوان اصلاح شده ژنتیکی می‌تواند مانند قلب انسان عمل کند، بدون اینکه بلافاصله توسط بدن انسان پس زده شود.

نخستین پیوند قلب خوک به انسان دیوید بنت، مردی که نخستین پیوند قلب خوک به انسان را دریافت کرد

دکتر گریفیث در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز افزود: «این قلب نبض ایجاد می‌کند، فشار ایجاد می‌کند و تبدیل به قلب این مرد شده است. این قلب اکنون خوب کار می‌کند و طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال هنوز هیجان‌زده هستیم و نمی‌دانیم فردا چه چیزی پیش می‌آید. این کار قبلا هرگز انجام نشده بود. هنوز برای پی بردن به اینکه آیا این عمل جراحی موثر خواهد بود یا خیر، زود است؛ اما این جراحی نقطه عطف بسیار مهمی در پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان محسوب می‌شود، زیرا از چند دهه پیش به این سو، تلاش در این راستا جریان داشت.»

گفتنی است پیش از این، این بیمار برای پیوند عضو از انسان واجد شرایط تشخیص داده نشده بود. این تصمیم اغلب در شرایطی گرفته می‌شود که فرد دریافت‌کننده عضو از نظر سلامتی در وضعیت بسیار بدی قرار داشته باشد.

بنت که ساکن ایالت مریلند آمریکا است، یک روز قبل از عمل جراحی گفته بود تنها گزینه‌های پیش روی او مرگ یا این عمل پیوند خواهد بود. او اعلام کرده بود:‌ «می‌خواهم زندگی کنم. می‌دانم که این کار مانند تیری در تاریکی است، اما آخرین گزینه‌ای است که دارم.»

اداره غذا و داروی آمریکا مجوز فوری انجام این جراحی را در شب سال نوی میلادی، به عنوان آخرین تلاش برای نجات بیماری که برای پیوند معمولی نامناسب بود، صادر کرد.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این عمل، احتمالا در آینده نزدیک شاهد نمونه‌های بیشتری از پیوند اعضای حیوان‌های پرورش یافته به انسان‌ها خواهیم بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر