کشف مولکول آلی ضروری برای تشکیل حیات در اطراف یک ستاره

اخترشناسان مولکول آلی ضروری برای تشکیل حیات را در اطراف یک ستاره کشف کردند.

کشف مولکول آلی ضروری برای تشکیل حیات در اطراف یک ستاره

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، اخترشناسان این ماده شیمیایی ضروری برای تشکیل حیات را که با نام دی‌متیل اتر شناخته می‌شود و یکی از عناصر سازنده حیات است، در یک صفحه تشکیل‌دهنده سیارات اطراف ستاره جوان IRS ۴۸ کشف کردند.

به گفته تیم رصدخانه لیدن در هلند که این کشف قابل توجه را انجام داده‌اند، با گذشت زمان، دی‌متیل اتر باعث تشکیل پری‌بیوتیک‌هایی مثل اسیدهای آمینه و قندها می‌شود که اساس و بنای حیات در سیاره زمین هستند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که این مولکول‌های بزرگ می‌توانند هنگام شکل‌گیری در سیارات وجود داشته باشند. به گفته این تیم، دی‌متیل اتر از ۹ اتم تشکیل شده و به همین دلیل بزرگترین مولکول آلی پیچیده کشف شده در صفحه تشکیل‌دهنده سیارات است.

آن‌ها می‌گویند یافتن چنین ماده شیمیایی در اوایل فرآیند تشکیل سیاره، احتمال تکامل حیات در سایر نقاط جهان را افزایش می‌دهد.

با استفاده از آرایه میلی‌متری آتاکاما (ALMA) در شیلی، محققان به دنبال نشانه‌های شیمیایی مختلف در صفحات اطراف این ستاره جوان بودند. این ستاره که با نام Oph-IRS ۴۸ شناخته می‌شود، در صورت فلکی اوفیوخوس (Ophiuchus) قرار دارد و دارای صفحه‌ای است که به طور گسترده توسط ستاره‌شناسان مورد مطالعه قرار گرفته و درک ما از نحوه شکل‌گیری سیارات را متحول کرده است و احتمالا بازتابی از چگونگی شکل‌گیری زمین در ۴.۵ میلیارد سال پیش است.

پیش از این، مولکول‌های آلی کوچک‌تر دیگری مانند فرمالدئید در داخل این صفحه یافته شده بود و این موضوع محققان را ترغیب کرد تا ببینند چه چیز دیگری در غبار پنهان شده است. دی‌متیل اتر یک مولکول آلی است که معمولا در ابرهای ستاره‌ساز دیده می‌شود، اما قبلا هرگز در یک دیسک سیاره‌ساز یافت نشده بود. محققان همچنین به طور آزمایشی متیل فورمات را شناسایی کردند؛ مولکولی پیچیده شبیه دی‌متیل اتر که در مولکول‌های آلی بزرگ‌تر قرار دارد.

ناشانتی برانکن، دانشجوی کارشناسی ارشد در رصدخانه لیدن می‌گوید: «با توجه به این نتایج، می‌توانیم درباره منشا حیات در سیاره‌مان اطلاعات بیشتری کسب کنیم و بنابراین ایده بهتری از احتمال تشکیل حیات در سایر منظومه‌های سیاره‌ای به دست آوریم.»

این یافته‌ها در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

ارسال نظر