محققان کوچکترین سیاره فراخورشیدی را کشف کردند

بسیاری از سیاره‌های فراخورشیدی در ماموریت‌های بزرگی مانند کپلر یا با ماهواره TESS کشف شده‌اند. این‌بار محققان خبر از کشف کوچکترین سیاره فراخورشیدی داده‌اند.

محققان کوچکترین سیاره فراخورشیدی را کشف کردند

درست است که این پروژه‌ها در پیدا کردن ستاره‌هایی که میزبان سیارات هستند، بسیار عالی عمل کرده‌اند؛ اما بیشتر آنها فقط به ما می‌گویند که سیاراتی آنجا وجود دارند. درک یک سیستم فراخورشیدی و سیارات آن مستلزم مشاهدات متعدد، مدت زمان بررسی زیاد و تلسکوپ قوی است.

بررسی‌های متعدد می‌تواند اطلاعات مهمی را به ما ارائه دهد. محققان در مقاله‌ای اعلام کرده بودند که یک سیستم 3 سیاره‌ای را کشف کرده‌اند؛ این کشف توسط ماهواره TESS صورت گرفته بود. طی بررسی‌های بیشتر، محققان دریافتند که به احتمال زیاد 2 سیاره دیگر وجود دارد که TESS نمی‌تواند آنها را ببیند و یکی از آنها کوچکترین سیاره فراخورشیدی است که تا به امروز مشاهده شده است.

ستاره این سیستم فراخورشیدی که L98-59 نامیده می‌شود، دارای ویژگی‌های مناسبی است که آن را به یک کاندید عالی برای بررسی و مشاهدات بعدی محققان تبدیل می‌کند.

یکی از این ویژگی‌ها، فاصله کم این ستاره با ماست؛ منظومه مذکور فقط 35 سال نوری از زمین فاصله دارد. همچنین در صورتی که تلسکوپ جیمز وب با موفقیت به مدار عملیاتی خود برسد، زمان زیادی را در میدان دید این منظومه صرف خواهد کرد.

این بدان معناست که محققان برای به دست آوردن تصویر کافی برای مطالعه اتمسفر سیاره‌های منظومه L98-59 مشکل چندانی نخواهند داشت.

ماهواره TESS با مشاهده افت نور که هنگام عبور سیارات بین ستاره میزبان و زمین رخ می‌دهد، سیارات را تشخیص می‌دهد.

در منظومه فراخورشیدی L98-59 چه چیزی وجود دارد؟

یکی از بررسی‌های مهم این است که سیاره‌هایی را پیدا کنیم که سیگنال‌های آنها هنوز شناسایی نشده باشد. برای بررسی این موضوع، محققان به نرم افزاری با نام cAlculatioN یا BATMAN اتکا می‌کنند. اما به نتیجه مطلوب نرسیدند.

البته این یک مشکل اساسی نیست؛ زیرا مدار و گذر سیارات منظومه فراخورشیدی، از زاویه دید زمین متفاوت است. اگر همه سیاره‌ها دقیقا در زوایای یک مدار گردش نکنند، ممکن است از دید زمین حرکتی نداشته باشند. به عبارت دیگر، ما به داده‌های بیشتر یا تجزیه و تحلیل دقیق‌تری نیاز داریم تا به دنبال تعاملات گرانشی بین سیارات باشیم.

اگر سیاره پنجمی وجود داشته باشد، حدود 2.5 برابر جرم زمین است. پس می‌توان احتمال داد که از نوع سنگی باشد. این سیاره همچنین در منطقه قابل سکونت L98-59 قرار دارد؛ جایی که آب مایع به طور بالقوه می‌تواند در سطح سیاره وجود داشته باشد. از آنجا که L98-59 یک ستاره کوچک و کم‌نور محسوب می‌شود، منطقه قابل سکونت این ستاره آنقدر نزدیک است که گردش سیاره به دور آن فقط 23 روز طول می‌کشد.

کشف قابل توجه دیگر، جرم یکی از سیارات شبه‌زمینی است. اندازه این سیاره کمتر از نصف زمین و بزرگتر از مریخ و عطارد است، اما کمتر از نیمی از جرم زهره را دارد. در حقیقت این کوچکترین سیاره فراخورشیدی تایید شده تا به امروز به حساب می‌آیند.

شایان ذکر است هنوز هزاران سیگنال برای سیارات وجود دارد که ما آنها را بررسی نکرده‌ایم. شگفتی‌های بسیاری می‌تواند در انتظار ما باشد.

ارسال نظر