گزارش اشتباه درباره برخورد فالکون 9 با سطح ماه

ستاره شناسان می‌گویند جرمی که با سرعت در حال پیشروی به سمت ماه است، بقایای یک موشک چینی است که سال 2014 به فضا پرتاب شده؛ نه راکت فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس.

گزارش اشتباه درباره برخورد فالکون 9 با سطح ماه

گزارش اشتباه درباره برخورد فالکون 9 با سطح ماه

حدود سه هفته پیش بود که اخترشناسان نسبت به برخورد بقایای فالکون 9 با سطح ماه و ایجاد تورفتگی عمیق در سطح کره ابراز نگرانی کردند و حتی شرکت اسپیس ایکس را به خاطر اشتباه در محاسبات و خروج ناموفق موشک از مدار مورد انتقاد قرار دادند.

حال خبر رسیده جرمی که با سرعت در حال پیشروی به سوی ماه است و احتمالا چهارم مارس به سطح کره برخورد می‌کند، راکت اسپیس ایکس نیست؛ بلکه بقایای یک راکت چینی است که سال 2014 به فضا پرتاب شده است. بیل گری، شخصی که نخستین بار از برخورد فالکون 9 به ماه خبر داده نیز روز شنبه در وب‌سایت رسمی خود این مسئله را تأیید کرده است.

گری و همکارانش سال 2015 یک جرم ناشناس در آسمان را شناسایی کرده و نام آن را موقتا WE0913A گذاشتند. مشاهدات بیشتر نشان داد که این جرم احتمالا ساخته دست بوده است. آن‌ها سپس فالکون 9 را به عنوان نامزد اصلی برخورد به سطح ماه معرفی کردند؛ موشکی که مأموریت داشت ماهواره DSCOVR را در مدار مستقر کند.

این خبر با توجه به معروفیت اسپیس ایکس و البته شخص ایلان ماسک به شدت صدا کرد و شاید اخترشناسان را از انجام تحقیقات بیشتر باز داشت. اما جان جورجینی، مهندس آزمایشگاه ناسا، چند روز پیش متوجه شد که مسیر فضاپیمای حامل DSCOVR هیچ‌گاه به ماه نزدیک نشده، بنابراین قدری عجیب است اگر فکر کنیم بقایای آن در حال برخورد به کره باشد.

گری پس از اظهارات جورجینی، جایگزین دیگری برای فالکون 9 پیدا کرد؛ راکت چینی Long March 3C که اکتبر 2014 و به عنوان بخشی از پروژه Chang'e 5-T1 به فضا فرستاده شده است. بنابراین جرمی که در تاریخ 4 مارس به سطح ماه برخورد می‌کند، به احتمال زیاد متعلق به چینی‌ها است.

ارسال نظر