یک انفجار ابرنواختری جدید در کهکشان چرخ گاری

کهکشان چرخ گاری اخیرا میزبان یک انفجار ابرنواختری جدید بوده که تصویر آن به وسیله رصدخانه ESO ثبت شده است.

یک انفجار ابرنواختری جدید در کهکشان چرخ گاری

ابرنواختر جدید در کهکشان چرخ گاری

کهکشان چرخ گاری (Cartwheel) که در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی سنگ‌تراش (Sculptor) قرار دارد، یک کهکشان مارپیچی است که چندین میلیون سال قبل با کهکشان همسایه خود ادغام شده و در نتیجه‌ آن دو حلقه غیرمعمول شکل گرفته است.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فناوری (NTT) جدید رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی از کهشان چرخ گاری در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ تصویربرداری کردند و دریافتند که در قسمت پایین سمت چپ این کهکشان، یک انفجار ابرنواختری رخ داده است.

ابرنواخترها انفجارهای ستاره‌ای درخشانی هستند که با خاتمه عمر یک ستاره بزرگ، ایجاد می‌شوند. این انفجارها را می‌توان برای چندین ماه یا حتی چندین سال‌ رصد کرد.

یک انفجار ابرنواختری جدید در کهکشان چرخ گاری

به نظر می‌رسد این ابرنواختر جدید به تازگی رخ داده است. دانشمندان توانستند این تصاویر جدید را با تصاویری که در ماه اوت سال ۲۰۱۴ توسط کاوشگر طیف‌سنج چند واحدی (MUSE) در تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا ثبت شده بود، مقایسه کنند. طبق بیانیه‌ی آژانس فضایی اروپا در آن رصدها نشانه‌ای از ابرنواختر وجود نداشت.

این رویداد ستاره‌ای با نام SN2021afdx شناخته می‌شود و طبق تعریف دانشمندان، در گروه ابرنواخترهای نوع دوم قرار می‌گیرد. ابرنواخترهای نوع دوم حاصل اتمام سوخت ستاره‌های بزرگ هستند. تشکیل این نوع ابرنواختر، با انفجاری بزرگ و درخشان همراه است و باعث پرتاب مواد به سمت خارج خواهد شد.

همچنین بخوانید: یک حفره بزرگ در کهکشان راه شیری کشف شد!

منبع: ایسنا

ارسال نظر