ارسال اولین تصویر ثبت شده توسط جیمز وب به زمین

ناسا اولین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب را به همراه یک سلفی از این رصدخانه مادون قرمز منتشر کرد.

ارسال اولین تصویر ثبت شده توسط جیمز وب به زمین

ناسا امروز، جمعه ۲۲ بهمن ماه در ساعت ۱۱ به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) کنفرانسی خبری برگزار کرد و از اولین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب رونمایی کرد.

برای هدایت فرآیند تراز شدن هر ۱۸ بخش آینه اصلی این تلسکوپ، اعضای تیم وب آن را روی یک ستاره درخشان دور دست متمرکز کردند. این ستاره خورشید مانند، HD ۸۴۴۰۶ نام دارد و صورت فلکی دُب اکبر در فاصله‌ی تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار گرفته است و اکنون تصاویری از آن ثبت شده است.

این تصاویر که در جهت تراز و آماده‌سازی ۱۸ بخش آینه وب و تبدیل آن‌ها به یک آینه واحد ثبت شده‌اند واضح نیستند و برای دستیابی به تصاویر با کیفیت‌تر باید منتظر تمام شدن مراحل تنظیم این تلسکوپ بمانیم تا طی چند ماه آینه اولین تصویر اصلی وب منتشر شود.

به گفته‌ی ناسا تلسکوپ جیمزوب در حال تکمیل مرحله اول از فرآیند چندماهه تراز آینه اصلی خود با استفاده از دوربین مادون قرمز NIRCam است.

محققان با دو چالش روبه‌رو بودند. اول آنکه تایید کنند این دوربین آماده جمع‌آوری نور از اجرام آسمانی است و سپس نور یک ستاره مشخص را توسط ۱۸ بخش آینه اصلی دریافت کنند. نتیجه این کار تصویری با ۱۸ نقطه با آرایش تصادفی از نور یک ستاره است.

آن چه که شبیه به یک تصویر ساده از نور تار یک ستاره به نظر می‌رسد اکنون اساس و بنیانی برای تراز تلسکوپ توسط محققان است تا وب بتواند در تابستان سال جاری مناظر بی‌نظیری از کیهان را به نمایش بگذارد. طی یک ماه آینده محققان به تدریج آینه‌های وب را تنطیم می‌کنند تا زمانی که این ۱۸ تصویر تبدیل به یک ستاره واحد شود.

در طول فرآیند تصویربرداری که از روز دوم فوریه آغاز شد، وب ۱۵۶ جهت مختلف در اطراف منطقه‌ای که پیش‌بینی می‌شد ستاره در آن قرار داشته باشد را رصد کرد و ۱۵۶۰ تصویر با استفاده از دوربین مادون قرمز خود ثبت کرد که ۵۴ گیگابایت داده خام ایجاد می‌کردند.

این فرآیند به طور کلی نزدیک به ۲۵ ساعت به طول انجامید اما این تلسکوپ توانست ستاره مورد نظر را طی شش ساعت اول توسط همه‌ی اجزاء آینه خود مورد هدف قرار دهد.

تصاویر ثبت شده به هم‌ وصل شدند تا یک تصویر بزرگ و منفرد تولید کنند. تصویری که در بالا مشاهده کردید بخشی از تصویر بزرگ اصلی است که بیش از دو میلیارد پیکسل است.

هر نقطه منحصر به فرد در تصویر یک ستاره مشخص است که توسط هر یک از ۱۸ بخش آینه اصلی وب تصویربرداری شده است.

تصویری سلفی از آینه وب نیز با استفاده از یک لنز تصویربرداری مخصوص درون تجهیزات دوربین مادون قرمز ثبت شده است. این تجهیزات برای تصویربرداری از خود تلسکوپ طراحی شده‌اند. از این سیستم تنها برای اهداف مهندسی و تراز وب استفاده می‌شود و استفاده علمی ندارد.

به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب که سوار بر موشک آریان ۵ در روز چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شده بود در روز چهارم بهمن به مقصد نهایی خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید.

این رصدخانه گردان فروسرخ به کاوش تشعشعات اجرام فضایی می‌پردازد و طول موج‌های ۰.۶ تا ۲۸.۵ میکرون را پوشش می‌دهد.

لاگرانژ ۲ مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین جیمز وب می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. بنابراین تجهیزات این تلسکوپ برای رصد تشعشات مادون قرمز که ما آن را به شکل گرما حس می‌کنیم، سرد باقی می‌ماند و این تلسکوپ می‌تواند هر لحظه نیمی از آسمان را رصد کند و برای مشاهده نیم دیگر آسمان تنها کافی است چند ماه صبر کنیم تا این تلسکوپ به منطقه‌ی دیگری از آسمان سفر کند و بخش دیگری از آسمان که پیش تر پشت خورشید قرار داشت را فاش کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر