انسان در لحظه مرگ چه می بیند؟

دانشمندان به طور اتفاقی توانسته‌اند فعالیت مغز انسان در لحظه مرگ را تحت نظر گرفته و امواج مغزی او را ثبت کنند.

انسان در لحظه مرگ چه می بیند؟

انسان در لحظه مرگ چه می بیند؟

گروهی از دانشمندان حین فرایند درمان یک بیماری صرعی 87 ساله، توانستند به طور تصادفی و برای اولین بار، الگوهای امواج مغزی او را در لحظه مرگ ثبت کنند. آن‌ها نوار مغزی فرد را زیر نظر داشتند تا تشنج‌ها را مشاهده کنند. اما بیمار در همان حین دچار حمله قلبی شده و فوت می‌کند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، حدود 15 دقیقه از فعالیت مغزی بیمار در لحظه مرگ به ثبت رسیده است که البته دانشمندان روی دو 30 ثانیه قبل و بعد از توقف ضربان قلب تمرکز کرده و امواج مغزی موسوم به نوسانات گاما را شناسایی کرده‌اند. این نوسانات نقش عمده‌ای در رؤیاپردازی، مدیتیشن و بازیابی حافظه دارد. این پدیده قبلا در موش‌ها هم مشاهده شده بود اما این نخستین باری است که چنین فعالیتی در انسان‌ها گزارش می‌شود.

البته ناگفته نماند که این نتایج برای یک فرد مبتلا به صرع که مغزش تحت تأثیر فعالیت غیر عادی مرتبط با بیماری بوده به دست آمده است. مطالعات بیشتری باید انجام شود تا دانشمندان بتوانند به طور قطع درباره آنچه انسان در لحظه مرگ مشاهده می‌کند، سخن بگویند.

همچنین بخوانید: بررسی آنچه هنگام مرگ رخ می دهد با استفاده از نظریه کوانتوم

دکتر اجمل زمار، نویسنده اصلی درباره نتایج تحقیق چنین گفته است: «از طریق ایجاد نوسان‌هایی که در بازیابی حافظه دخیل هستند، مغز ممکن است آخرین یادآوری رویدادهای مهم زندگی را درست قبل از مرگ ما انجام دهد.» وی ادامه داد: «چیزی که ممکن است از این تحقیق بیاموزیم این است: «اگرچه عزیزان ما چشمانشان را بسته‌اند، اما مغز آن‌ها ممکن است در حال پخش برخی از بهترین لحظاتی باشد که در زندگی خود تجربه کرده‌اند.»

ارسال نظر