بازدهی بیشتر کارمندان با ورزش در محیط کار

مشارکت ورزشی به عنوان یکی از شاخص های کشورهای توسعه یافته در نظر گرفته می شود. این مساله نشان می دهد؛ بهبود مشارکت ورزشی به عنوان یک دغدغه مورد توجه جدی در جوامع مختلف قرار گرفته است.

بازدهی بیشتر کارمندان با ورزش در محیط کار

انسان همواره نیاز به حرکت و فعالیت داشته است. نیاز انسان به حرکت و فعالیت در طول حیات طبیعی او همواره با کسب تجارب و کشف روش های جدید همراه بوده است، ولی متاسفانه امروزه بر اثر گسترش تمدن و صنعتی شدن، هر چند شاهد رشد اقتصاد و شکوفایی تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی بشر هستیم، اما به موازات این رشد و ترقی از نقش انسان در انجام کارها کاسته شده و بر نقش ماشین ها و سیستم های خودکار افزوده شده است که نتیجه آن کاهش استفاده از نیروی انسانی و عدم تحرک افراد بوده است.

در یک مطالعه پژوهشی جدید، محققان کشور بر تأثیرات مشارکت در ورزش بر سازگاری روانشناختی کارکنان شرکتی اشاره کرده اند.

طبق گفته پژوهشگران، امروزه سهم زیادی از زندگی مردم در اکثر جوامع به اوقات فراغت اختصاص دارد و از این رو برنامه ریزی دقیق و مبتنی بر وضع موجود جهت فعال سازی و بهینه سازی اوقات فراغت انسان ها، ضرورتی غیرقابل انکار است. از سویی، شیوه مدرن زندگی در دنیای امروز، فعالیت بدنی را تا حد زیادی کاهش داده است. رشد بیماری های ناشی از سبک زندگی فوق نظیر چاقی، نشان دهنده عدم تعادل میان سبک زندگی و نیازمندی های جسمانی است. غیرفعال بودن به عنوان یک عامل خطرزای مستقل شناخته می شود و مسبب بیش از ۱۰ درصد مرگ و میرها در قاره ای مثل اروپاست . هزینه های اقتصادی مربوط به غیرفعالی بسیار زیاد است، اما می تواند با انجام فعالیت بدنی مناسب کاهش یابد. از این رو، ارتقای سطح فعالیت بدنی، مولفه ای اساسی در امر سلامت عمومی است.

در پژوهشی که با تمرکز بر همین موضوع توسط پژوهشگرانی از واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خوارزمی انجام شده است، تأثیر مشارکت در ورزش بر سازگاری روان شناختی کارکنان شرکتی مورد ارزیابی واقع شده است.

این تحقیق روی ۳۵۱ نفر از کارکنان شرکت پالایش نفت آبادان انجام شده است و ابزار گردآوری اطلاعات برای آن، پرسشنامه های استاندارد بوده اند.نتایج تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد: مشارکت در ورزش، تاثیر قابل توجهی بر سازگاری روان شناختی کارکنان دارد.

بنا بر گفته های رضا بالدی، محقق مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و همکارانش، از این یافته ها می توان نتیجه گرفت ، با ایجاد گروه های اجتماعی در شرکت ها، می توان به بهبود جنبه های اجتماعی جهت حضور کارکنان در محیط های ورزشی اقدام کرد.

آن ها می گویند: عدم سازگاری روان شناختی می تواند واکنشی به محیط شغلی افراد باشد. اگر چه مسائل فردی نیز در این خصوص تأثیرگذار هستند، اما با بهبود شرایط محیطی می توان دستیابی به سازگاری روان شناختی را به صورت مناسب تری امکان پذیر نمود. این مسئله سبب گردیده است تا سازگاری روان شناختی به عنوان یک متغیر کلیدی در برخی مشاغل از جمله میان کارکنان شرکت پالایش نفت آبادان مشخص گردد.

بر این اساس، مشارکت در ورزش و تدارک فعالیت های ورزشی می تواند زمینه جدی جهت جذاب سازی محیط های شغلی از جمله محیط شغلی کارکنان شرکت پالایش نفت آبادان را فراهم کند. این مساله سبب گردیده است تا در پژوهش مورد اشاره فوق، مشارکت در ورزش سبب تأثیرگذاری مثبت بر روند بهبود سازگاری روانشناختی کارکنان گردد.

به بیان بالدی و همکارانش، با توجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می گردد:با جذاب سازی محیط ورزشی شرکت ها، به ارتقا جذابیت های محیط های ورزشی جهت حضور کارکنان اقدام شود. همچنین پیشنهاد می شود تا با ایجاد گروه های اجتماعی در شرکت ها، به بهبود جنبه های اجتماعی جهت حضور کارکنان در محیط های ورزشی کمک گردد.

این محققان علاوه بر موارد فوق، متذکر شده اند که می توان با نیازسنجی از کارکنان شرکت ها، ضمن تدارک ورزش های مورد علاقه آنان، شرایطی را جهت طرح ریزی و ایجاد ورزش های گروهی برای بهبود جذابیت های ورزشی در میان آنان به وجود آورد.

به گزارش سیناپرس، این اطلاعات علمی پژوهشی در فصل نامه روان شناسی ورزشی وابسته به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده اند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر