برنامه بزرگ عربستان برای ساخت یک جامعه هوشمند بدون خودرو

رسانه کلیک - بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی نوید ساخت یک جامعه و شبکه های شهری هوشمند را داده که هیچ خودرویی در آنها وجود ندارد. از قرار معلوم این رویداد بخشی از پروژه بزرگ نئوم است.

برنامه بزرگ عربستان برای ساخت یک جامعه هوشمند بدون خودرو

بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی برنامه های بلند پروازانه ای برای آینده عربستان دارد که یکی از مهم ترین آنها ساخت یک جامعه صد مایلی بدون خودرو و جاده است. این پروژه بخشی از پروژه اصلی پانصد میلیارد دلاری NEOM بوده که در اکتبر سال 2017 از آن رونمایی شد. به گفته شاهزاده عربستان سرعت توسعه پروژه جامعه هوشمند بسیار بالا است. تمامی امکانات رفاهی و اساسی ازجمله حمل و نقل, مدرسه ها و کلینیک های درمانی همه و همه فقط پنج دقیقه از شما فاصله دارند.

به گفته بنیان گذاران این پروژه در جلسه مطبوعاتی امروز، انتظار می رود به لطف سرعت نقل و انتقالات بالا, هیچ کسی برای رسیدن به مقصد بیشتر از بیست دقیقه معطل نشود. قرار است که یک میلیون نفر در این شهر رویایی زندگی کنند. طبق اعلام رسمی، وسعت این شهر 170 کیلومتر است و انرژی آن از منابع انرژی صد در صد طبیعی تامین می شود. تمرکز شهر روی طبیعی بودن همه چیز است. در سطح شهر یک لایه برای عابر پیاده و دو لایه زیرین برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است. به علاوه، توسعه دهندگان توسط هوش مصنوعی، تمامی خطوط را رصد می کنند تا از داده های به دست آمده برای بهبود زندگی روزمره ساکنان استفاده شود.

قرار است که ساخت این کلانشهر در سه ماهه اول امسال آغاز شود. این پروژه در حقیقت بخشی از پروژه Saudi Vision 2030 بوده که هدف از ساخت آن به وجود آوردن 380 هزار فرصت شغلی و 48 میلیارد دلار سرمایه از تولید ناخالصی ملی عربستان است.

به گفته خبر گذاری گاردین، توسعه جامعه هوشمند و پروژه نئوم قدری بحث بر انگیز است زیرا این پروژه نیازمند زمینی است که در حال حاضر تحت سلطه قبیله هویتات قرار دارد. یکی از اعضای این قبیله با نام عبدل الرحیم الهویتات سال پیش توسط نیرو های امنیتی عربستان کشته شد که دلیل آن مخالفت ایشان جهت تخلیه زمین هایشان بود. عربستان سعودی مرگ آن فرد را تائید کرده اما مدعی شده که او ابتدا به نیرو امنیتی شلیک کرده است. البته که این کشور در نقض حقوق بشر سابقه ای طولانی دارد.

سال گذشته قرار بود که نئوم اسپانسر مسابقات قهرمانی بازی League of Legends شود؛ اما واکنش گسترده مفسران و طرفداران این بازی باعث شد که این قرار داد حمایت مالی لغو شود.

در سال های اخیر دولت ها و سیاست های بسیاری برای ساخت شهر های هوشمند تلاش کرده اند که معروف ترین آن Songdo در غرب پایتخت کره جنوبی است که مسافتی 40 مایلی دارد. با این همه باید دید که عربستان چطور از پس این پروژه بزرگ بر می آید.

ارسال نظر