اندازه باورنکردنی بزرگ ترین باکتری دنیا + فیلم

محققین به تازگی بزرگ ترین باکتری دنیا را شناسایی کرده‌اند که هم‌اندازه با مگس میوه است و با چشم غیرمسلح نیز دیده می‌شود.

اندازه باورنکردنی بزرگ ترین باکتری دنیا + فیلم

بزرگ ترین باکتری دنیا

پژوهشگران به تازگی نوع جدیدی از باکتری را شناسایی کرده‌اند که طول آن حداقل برابر با 0.9 سانتیمتر و حداکثر برابر با 2 سانتیمتر است. این باکتری را به راحتی می‌توان با چشم دید!

باکتری‌ها معمولا اندازه بسیار کوچکی دارند که با چشم غیرمسلح قابل‌دیدن نیستند. بزرگ ترین باکتری پیش از کشف جدید، Thiomargarita namibiensis نام دارد که حدود 0.75 میلی‌متر است.

ولی به تازگی بزرگ ترین باکتری دنیا با حداکثر اندازه 2 سانتیمتر شناسایی شده است که اندازه آن از مگس میوه بیشتر است و در ضمن، یک باکتری تک‌سلولی به حساب می‌آید.

این باکتری دو کیسه را با خود حمل می‌کند. یکی از این کیسه‌ها حاوی تمام مواد ژنتیکی، و کیسه دیگر حاوی آب است. در حقیقت، بیش از 70 درصد حجم کلی این باکتری را آب تشکیل می‌دهد و به همین خاطر هم‌جنس تیومارگاریتا (Thiomargarita) در نظر گرفته می‌شود.

همچنین بخوانید: وقتی با باکتری‌ها تابلوی «شب پرستاره» ونگوگ بازآفرینی می‌شود

بزرگ ترین باکتری دنیا با نام تی مگنفیکا (T. Magnefica) خوانده می‌شود که حرف اول T به همان باکتری تیومارگاریتا اشاره می‌کند.

به غیر از اندازه بزرگ، تی مگنفیکا یک ویژگی عجیب دیگر نیز دارد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، ژنوم این باکتری نیز بسیار بزرگ است و شامل 11 میلیون پایه و حدود 11 هزار ژن می‌شود. بد نیست بدانید که تعداد ژن‌ها در باکتری‌های معمولی حداکثر 4 هزار است!

همان‌طور که قبلا گفته شد، تی مگنفیکا بر خلاف همنوعان خود، تمام مواد ژنتیکی خود را در یک کیسه به همراه خود حمل می‌کند. شناسایی بزرگ ترین باکتری دنیا یک کشف بزرگ به حساب می‌آید، چون مرز بین پروکاریوت ها و یوکاریوت ها را محو کرده و در جایی بین این دو دسته قرار می‌گیرد.

پروکاریوت ها به موجودات تک‌سلولی گفته می‌شود که به دلیل نداشتن غشای داخلی، فاقد اندامک‌ها و هسته مشخص هستند (باکتری‌ها و آرکی‌ها). در مقابل یوکاریوت ها موجودات تک‌سلولی یا چند سلولی هستند که هسته و اندامک‌های آن‌ها پوشیده در غشا است (حیوانات، گیاهان و قارچ‌ها).

ارسال نظر