بقایای موشک ناشناخته امروز (13 اسفند) به ماه می خورد

یک زباله فضایی که سال‌هاست در حال گردش در جو بیرون است، تا ساعاتی دیگر (جمعه، 13 اسفند) به سطح ماه برخورد می‌کند.

بقایای موشک ناشناخته امروز (13 اسفند) به ماه می خورد

برخورد بقایای موشک به ماه

یک موشک از پیش پرتاب شده که گمان می‌رود چینی باشد، قرار است روز جمعه با سرعت ۵۸۰۰ مایل در ساعت به ماه برخورد کند. کارشناسان می‌گویند که برخورد آن به ایجاد دهانه‌ای با وسعت ۶۶ فوت منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، رادار سیستم خورشیدی گلدستون در نزدیکی بارستو، کالیفرنیا قرار بوده چند روز قبل از برخورد، این شیء را مشاهده کند. مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) نیز به بررسی تغییرات حاصل در اگزوسفر ماه (لایه‌ای بسیار نازک از گازها) که به دلیل سقوط رخ ایجاد خواهند شد، خواهد پرداخت و سپس سطح ماه را برای یافتن خود دهانه برخوردی اسکن می‌کند.

گویا در تاریخ چهارم مارس، یک زباله فضایی به سطح ماه سقوط خواهد کرد. این شیء به سمت پنهان ماه برخورد می‌کند و سقوط آن از زمین قابل مشاهده نخواهد بود، اما مهم‌تر از آن این است که ما نمی‌دانیم که این زباله فضایی از کجا می‌آید و متعلق به کیست. این موشک در مسیر برخورد با دهانه هرتزسپرونگ سمت پنهان ماه در روز جمعه در ساعت ۷:۲۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۵:۵۵به وقت تهران) است. کارشناسان می‌گویند این اولین باری است که یک تکه زباله فضایی به طور تصادفی به سطح ماه برخورد می‌کند.اما کارشناسان می‌گویند ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا این برخورد از طریق تصاویر ماهواره‌ای تایید شود.

ابتدا تصور می‌شد که این زباله فضایی بدنه موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس باشد که رصدخانه آب‌وهوای فضای ژرف (DSCOVR) را در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب کرد. با این حال اکنون تصور می‌شود که این شیء بقایای موشک چینی لانگ مارچ ۳ سی است که ماموریت Chang'e ۵-T۱ چین در سال ۲۰۱۴ توسط آن صورت گرفت.

البته چین اخیرا این ادعا را رد کرده و گفته است این زباله فضایی هیچ ارتباطی با بقایای موشک ندارد. بدین ترتیب ماهیت شیء مرموزی که تا ساعاتی دیگر به ماه برخورد می‌کند هنوز مشخص نشده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر