«قنطورس A» خاص‌ترین کهکشان نزدیک به زمین

قنطورس A یک ستاره راک در میان کهکشان‌هاست. این کهکشان 12 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد که آن را به یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به زمین تبدیل کرده است. قنطورس A حاصل برخورد 2 کهکشان است.

«قنطورس A» خاص‌ترین کهکشان نزدیک به زمین

آزمایشگاه NOIRLab (آزمایشگاه ملی نجوم نوری مادون قرمز بنیاد ملی علوم) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای قنطورس A را یکی از نزدیک‌ترین کهکشان‌های غول‌پیکر به زمین‌ و یکی از بهترین اجسام قابل بررسی، در آسمانِ شبِ نیمکره جنوبی توصیف کرد.

قنطورس ای اولین تصویری که از کهکشان قنطورس اِی گرفته شد

شکل ظاهری این کهکشان کمی با بقیه کهکشان‌ها تفاوت دارد. قنطورس A از ادغام یک کهکشان بیضوی بزرگ با یک کهکشان مارپیچی کوچک بوجود آمده است. این کهکشان علاوه بر شکل بیضوی، بازو هم دارد.

اکثر کهکشان‌های مارپیچی، بصورت دایره هستند. کهکشان‌های بیضوی‌شکل نیز بازو ندارند.

قنطورس A تصویر نه چندان واضح از قنطورس A که سال 1996 گرفته شد

کهکشان، محل مناسبی برای شکل‌گیری ستاره است. اگر ابرهای پر از گرد و غبار را در پیش زمینه تصویر ردیابی کنید، متوجه می‌شوید ستارگانِ آبیِ کوچکی در انتهای آن تجمع کرده‌اند و در حال متولد شدن هستند.

قنطورس A این تصویر زیبا از نگاهِ تلسکوپ 4 متری Víctor M. Blanco است.

کسانی که در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنند، می‌توانند یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ کوچک بخرند و در آسمان، قنطورس A را جستجو کنند. اما ساکنان نقاط دیگر زمین برای مشاهده این پرترهِ باشکوه، باید از تلسکوپ استفاده کنند.

ارسال نظر