آمادگی تلسکوپ جیمز وب برای نخستین رصد کیهانی

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که در حال حاضر در نقطه لاگرانژ 2 مستقر شده، به زودی نخستین رصد کیهانی خود را آغاز می‌کند.

آمادگی تلسکوپ جیمز وب برای نخستین رصد کیهانی

تلسکوپ جیمز وب برای نخستین رصد کیهانی خود آماده می‌شود

تلسکوپ جیمز وب پس از یک ماه سفر پرخطر به ماه، هفته قبل به مقصد نهایی خود یعنی نقطه لاگرانژ 2 (فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از سطح زمین) رسید. طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، این تلسکوپ فضایی به زودی نخستین رصد کیهانی خود را آغاز خواهد کرد.

جاناتان گاردنر، معاون ارشد پروژه وب در مرکز گودارد ناسا در مریلند، ضمن اشاره به باز شدن بی‌نقص آینه تلسکوپ خاطرنشان کرد همه چیز درست طبق برنامه پیش می‌رود. هر چند که راه‌اندازی کامل تلسکوپ و رصد فضایی هنوز چند ماه دیگر زمان لازم است.

تراز کردن تلسکوپ یک فرایند سه‌ماهه است که مراحل ابتدایی آن احتمالا از هفته دیگر و پس از ارزیابی عملکرد اپتیکی تلسکوپ آغاز می‌شود. منظور از عملکرد اپتیکی، اجرای یک سری مراحل پیچیده مثل شناسایی تصویر، تراز کردن بخش‌های مختلف آینه و مرحله‌بندی بخش‌ها در کسری از طول موج است. برای هم ترازی آینه نیز تیم وب هر یک از 18 قسمت آینه اصلی را روی یک ستاره درخشان به نام HD 84406 واقع در صورت فلکی دُب اکبر متمرکز خواهد کرد.

ظاهرا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حین آماده‌سازی، تغییرات عملکردی تلسکوپ هم‌زمان با سرد شدن است. دمای وب در نهایت به منفی 228 درجه سانتی گراد می‌رسد اما مهندسان به طور دوره‌ای تنظیمات لازم را انجام می‌دهند تا مشکلی به وجود نیاید.

تیم وب پس از راه‌اندازی و کالیبراسیون ابزارها خود را برای ورود به فاز عملیات علمی آماده می‌کند. کالیبراسیون کامل پس از دوره اول (Cycle 1) و تقریبا حوالی 25 ژوئن اتفاق می‌افتد. در این دوره شاهد رصد گازها و گرد و غبار پیرامون برخی ستارگان قدیمی خواهیم بود. نخستین تصاویر گرفته شده توسط وب نیز احتمالا در همین دوره به زمین ارسال می‌شود.

همه چیز در دوره اول از قبل برنامه‌ریزی شده؛ با این حال تیم وب هر 10 روز برنامه‌هایی را برای پدیده‌های کوتاه مدت مثل عبور ستاره‌های دنباله‌دار و سوپرنوا تنظیم می‌کنند. دوره دوم (Cycle 2) نیز احتمالا ژانویه 2023 آغاز می‌شود.

ارسال نظر