اگر در فضا بمیریم جسدمان چه می شود؟

بسیاری افراد آرزو دارند حداقل یک‌بار به فضا سفر کرده و جهان آفرینش را از بعد دیگری تماشا کنند. فضانوردان در آرزوی ما زندگی می‌کنند، ولی اگر در فضا بمیرند، جسد آن‌ها چه می‌شود؟

اگر در فضا بمیریم جسدمان چه می شود؟

تکلیف اجساد در فضا چه می‌شود؟

ایلان ماسک، رئیس اسپیس ایکس، در زمانی که بشریت آرزو دارد روی سطح مریخ فرود بیاید، گفت: «اگر می‌خواهید به مریخ بروید، آماده مرگ باشید». سفر به مریخ، سفری مملو از خطر است و می‌تواند منجر به مرگ افراد زیادی شود، بنابراین پس از مرگ چه اتفاقی برای اجساد می‌افتد؟

برخی از ثروتمندترین افراد جهان امیدوارند که افرادی مانند ایلان ماسک و جف بزوس آن‌ها را به فضا ببرند، اگرچه چشم‌انداز گردشگری فضایی هیجان‌انگیز است، اما سؤالات حقوقی و اخلاقی زیادی را نیز برمی‌انگیزد.

اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک سال گذشته گروهی از غیرنظامیان را به فضا برد. درست است که سال به سال، حضور در فضا ممکن است در دسترس‌تر شود، اما دسترسی به این معنی است که مردم دیگر نیازی به گذراندن همان آموزش‌های دقیق و چک‌لیست پزشکی که فضانوردان دارند را ندارند.

آژانس‌های فضایی همچنین امیدوارند که فضانوردان را به مأموریت‌های فضایی بسیار طولانی‌تر از آنچه که قبلاً دیده‌ایم بفرستند، یکی از مسائل اصلی این است که اگر کسی در فضا بمیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

فضا به دلایل زیادی خطرناک است، اما تنها حدود ۳۰ فضانورد و کیهان‌نورد هنگام انجام مأموریت‌های فضایی جان خود را از دست داده‌اند، هفت فضانورد در اثر انفجار شاتل فضایی چلنجر ناسا اندکی پس از پرتاب آن در سال ۱۹۸۶ جان باختند، زمانی که شاتل کلمبیا ناسا در سال ۲۰۰۳ به زمین بازگشت، هفت فضانورد دیگر جان باختند.

قوانین بین‌المللی فضایی حکم می‌کند که کشور‌ها مسئول اجازه دادن و نظارت بر فعالیت‌های فضایی ملی هستند، اگر شخصی در طی یک پرواز گردشگری فضایی بمیرد، ممکن است شرکت خاص را در مشکلات حقوقی زیادی و تحقیق در مورد وظیفه مراقبت قرار دهد.

نگرانی‌های حقوقی کمترین نگرانی خدمه خواهد بود، زیرا آن‌ها باید بررسی کنند که با بدن چه کنند، اگر این یک پرواز فضایی کوتاه باشد، ذخیره جسد و بازگرداندن آن به زمین به‌اندازه کافی آسان خواهد بود، به گفته کارشناسان فضایی کریستوفر نیومن و نیک کاپلان، بدن باید خنک نگه داشته شود تا از تجزیه آن جلوگیری شود و در جایی ذخیره شود که دیگر اعضای خدمه را آلوده نکند.

جسد در فضا

اما مشکلات بیشتری برای مأموریت‌های طولانی‌تر ایجاد می‌شود، کارشناسان معتقدند که جسد مرده در سفری یک‌ساله به مریخ باید منجمد شود، شاید به سمت خارج از فضاپیما، سالم به زمین بازگردانده شود. این روش همچنین می‌تواند وزن اجساد مرده را کاهش دهد و باعث صرفه‌جویی در فضای سفینه شود.

محققان فضایی همچنین پیشنهاد می‌کنند که با استعمار در فضا، ممکن است اجساد به جای حفظ و نگهداری از بین بروند. تدفین‌ها نیز سیارات را آلوده می‌کند و ناسا قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد آلوده کردن سیارات دیگر به میکروب‌های زمین دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد پرتاب جسد به فضا ساده‌ترین گزینه است، چون جسد در همان جا که رها می‌شود، باقی می‌ماند. اما این روش نیز یک ایراد بزرگ به همراه دارد. اگر در هر مأموریت افراد مرده به فضا پرتاب شوند، آنگاه موشک‌های آینده در دریایی از اجساد معلق پرواز خواهند کرد.

همچنین بخوانید: تبعات محیط زیستی سفر میلیاردرها به فضا

منبع: انتخاب

ارسال نظر