خواب کمتر از 6 ساعت می‌تواند پاسخ ایمنی به واکسن‌ها را کاهش دهد

محققان می‌گویند با بررسی چندین پژوهش دریافته‌اند که کمبود خواب می‌تواند از اثر واکسن‌ها بر ایجاد پاسخ ایمنی در بدن بکاهد.

خواب کمتر از 6 ساعت می‌تواند پاسخ ایمنی به واکسن‌ها را کاهش دهد

محققان در مطالعه‌ای تازه دریافته‌اند که خواب کمتر از شش ساعت در طول شب پاسخ ایمنی به واکسن را به‌خصوص در مردان جوان‌تر کاهش می‌دهد. این افت پاسخ ایمنی باعث می‌شود اثر واکسن تقریباً مشابه میزان آنتی‌بادی‌های کرونا در حدود دو ماه پس از واکسیناسیون باشد.

به گزارش گاردین، محققان در مؤسسه ملی سلامت و درمان فرانسه در پژوهشی به بررسی هفت تحقیق پیرامون واکسن ضد‌آنفلوانزا و هپاتیت آ و ب پرداختند که همگی منشأ ویروسی دارند. آن‌ها در این مسیر پاسخ آنتی‌بادی افرادی را که شب‌ها 7 تا 9 ساعت می‌خوابیدند با کسانی که شب‌ها کمتر از شش ساعت می‌خوابیدند، مقایسه کردند.

نتیجه این بود که پیوند محکمی میان کمبود خواب و کاهش پاسخ ایمنی در اثر واکسیناسیون در افراد دیده شد. این مسئله در مردان مشهودتر و در زنان احتمالاً به‌خاطر نوسانات هورمونی متغیرتر بود. محققان درنهایت نتیجه گرفتند که اثر کمبود خواب می‌تواند در حد افت پاسخ آنتی‌بادی واکسن کرونای فایزر/بیون‌تک دو ماه پس از تزریق باشد.

به عبارت دیگر، اگر فرد پیش از دریافت واکسن کرونا به‌اندازه کافی نخوابیده باشد، با دریافت واکسن صرفاً سطحی از پاسخ ایمنی را دریافت می‌کند که معمولاً دو ماه پس از واکسیناسیون در بدن افراد دیده می‌شود.

اثر خواب بر عملکرد واکسن‌ها در افراد جوان‌تر بیشتر است
محققان همچنین می‌گویند که اثر کمبود خواب بر پاسخ ایمنی بدن در افراد بین 18 تا 60 سال نسبت به افراد مسن‌تر بیشتر است. «ایو ون کائوتر»، استاد دانشگاه شیکاگو و از محققان ارشد این پژوهش می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا اثر واکسیناسیون خود را به حداکثر برسانند.

او می‌گوید واکسن ویروس کرونا تحت تأثیر عوامل زیادی مثل بیماری‌های زمینه‌ای یا جنسیت می‌تواند نوساناتی داشته باشد، اما موضوعی مثل خواب می‌تواند توسط خود افراد کنترل شود و اثر واکسیناسیون را بالاتر ببرد.

بااین‌وجود، پژوهشگران می‌گویند به تحقیقات بیشتری نیاز است تا دقیقاً مشخص شود که چه مقدار خواب برای دستیابی به حداکثر پاسخ ایمنی نیاز خواهد بود. نتایج این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر