درخشش زمین کم شده است

دانشمندان پس از تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیده‌اند که زمین در حال از دست دادن درخشش خود است. ممکن است تغییرات آب‌و‌هوایی باعث این پدیده شده باشد.

درخشش زمین کم شده است

در طول 2 دهه اخیر، زمین کمی از درخشش خود را از دست داده است. دانشمندان با مطالعه درخشش زمین، متوجه کم‌نور شدن و تیرگی آن شده‌اند. فرضیه آنها این است که علت این موضوع می‌تواند مربوط به تغییرات اقلیمی باشد.

نتیجه این تحقیق در مجله Geophysical Research Letters در 29 آگوست منتشر شد. محققان «آلبدو» زمین را در رصدخانه خورشیدی Big Bear کالیفرنیا بین 1998 تا 2017 بررسی کردند. این تجزیه‌وتحلیل به آنها اجازه داد تا میزان بازتاب نور سیاره آبی ما را ارزیابی کنند.

آلبدو یا سپیدایی، به معنی درصد بازتاب نور از سطح یک جسم است. مقادیر این کمیت می‌تواند از صفر (تاریک مطلق) تا یک (روشن مطلق) تغییر پیدا کند. داده‌ها نشان می‌دهد آلبدو زمین نسبت به اواخر دهه 1990 حدود نیم درصد کم شده است.

فیلیپ گود، ستاره‌شناس در موسسه فناوری نیوجرسی و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «کاهش آلبدو برای ما بسیار عجیب است. آلبدوی زمین به مدت 17 سال یکسان بوده است.»

معمولا حدود 30 درصد از نور خورشید که به کره زمین می‌رسد به دلایلی مانند ابر، برف و اقیانوس‌ها بازتاب می‌شود و به فضا برمی‌گردد. این بازتاب برای ما قابل اندازه‌گیری است. مهتاب، نور روشنِ سفید مایل به زردی است که می‌توانیم آن را از روی زمین ببینیم و میزان روشنایی آن را نسبت به کره خاکی بررسی کنیم.

تیم تحقیق با مشاهده ماه به مدت دو دهه توانستند تغییرات کوچکی را در آلبدو تشخیص دهند. درخشش زمین در 2 دهه اخیر به میزان قابل توجهی کم شده است.

به نظر می‌رسد ابرها بیشترین تاثیر را در انعکاس‌ نور زمین دارند. اما روشنایی خورشید دلیل دیگری برای رسیدن میزان نور خورشید به زمین و در نتیجه بازتاب است. این تیم همچنین تغییرات دوره‌ای درخشندگی خورشید را نیز بررسی کردند.

به گفته دانشمندان دلیل کم شدن درخشندگی زمین، میزان نور خورشید نبود. این بدان معناست که دلیل اصلی آن به خود زمین ارتباط دارد. یکی از فرضیه‌ها گرم شدن آب اقیانوس‌هاست.

تیم تحقیق مذکور به این نتیجه رسید که کاهش ابرهای کم ارتفاع در شرق اقیانوس آرام می‌تواند منجر به کاهش شدید روشنایی زمین شود. کاهش ابرها ممکن است ناشی از افزایش دمای سطح دریا و ناشی از تغییرات اقلیمی باشد.

دانشمندان قبلا تصور می‌کردند که یک سیاره گرمتر از زمین، به دلیل افزایش پوشش ابری، آلبدوی بیشتری ایجاد می‌کند. در حقیقت ابرها در آن سیاره بازتاب نور بیشتری خواهند داشت و نتیجه آن درخشان‌تر شدن سیاره است. اما ممکن است اینطور نباشد.

ادوارد شویترمن، دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه کالیفرنیا در بیانیه مطبوعاتی AGU گفت: «این واقعا نگران‌کننده است.»

بیشتر بخوانید: سیارک‌های عظیم هر 15 میلیون سال زمین را تهدید می‌کنند!

ارسال نظر