وجود دومین سیارک تروجان در مدار زمین تأیید شد

دانشمندان بالاخره وجود دومین سیارک تروجان در مدار زمین را تأیید کردند. این سیارک در نقطه لاگرانژ L4 قرار گرفته و ابعاد آن بسیار بزرگ‌تر از تروجان قبلی است.

وجود دومین سیارک تروجان در مدار زمین تأیید شد

وجود دومین سیارک تروجان در مدار زمین تأیید شد

یک تیم بین‌المللی از ستاره شناسان، وجود دومین تروجان زمین موسوم به XL5 2020 را تأیید کردند. این جرم فضایی ابتدا 12 دسامبر 2020 به وسیله تلسکوپ PanSTARRS1 در هاوایی رصد شد اما شناسایی آن بدون در اختیار داشتن داده‌های کافی ممکن نبود. اما منظور از سیارک تروجان چیست؟

سیارک‌های تروجان اجرامی هستند که در مدار یک سیاره حرکت می‌کنند و در نزدیکی نقاط لاگرانژ (نقاط متعادل گرانشی) جمع می‌شوند. جالب است بدانید در حال حاضر تنها دو تروجان در مدار زمین در حال حرکت هستند اما تعداد تروجان های سیاره سنگین و بزرگی مانند مشتری به بیش از 7000 عدد می‌رسد.

نخستین تروجان زمین که در سال 2011 شناسایی شده، TK7 2010 نام دارد و ابعاد آن بسیار کوچک‌تر از ابعاد تروجان دوم است. به همین خاطر پژوهشگران سیارک جدید را «امیدوارکننده» خوانده و می‌گویند ممکن است بشر روزی از آن بازدید کند. ایجاد یک پایگاه (برای استقرار انسان) روی سیارک نیز می‌تواند نقش مهمی در مطالعات و اکتشافات فضایی داشته باشد.

تروجان XL5 2020 در حال حاضر در نقطه لاگرانژ L4 قرار دارد و طبق گفته ستاره شناسان، حداقل تا چند هزار سال دیگر از مدار خارج نمی‌شود.

تروجان های قدیمی زمین اطلاعات بسیاری را درباره منظومه شمسی در اختیار ما می‌گذارند. اما از آنجایی که این سیارک‌ها تنها هنگام صبح و عصر قابل رؤیت هستند، شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است. شاید تروجان های متعددی سیاره ما را دنبال می‌کنند که ما از آن‌ها بی‌خبر هستیم.

ارسال نظر