زمین تا یک میلیارد سال دیگر خالی از اکسیژن خواهد بود!

رسانه کلیک – محققان بر این باورند که طی یک میلیارد سال آینده و در پی تجزیه مولکول های CO2، میزان اکسیژن موجود در اتمسفر زمین یک میلیون برابر کمتر از زمان حال خواهد بود.  

زمین تا یک میلیارد سال دیگر خالی از اکسیژن خواهد بود!

دانشمندان معتقدند که در آینده بسیار دور، میزان اکسیژن موجود در اتمسفر اندک و ناچیز خواهد بود و این مسئله زمین را به یک سیاره خالی و غیر قابل سکونت تبدیل می کند.

کازومی اوزاکی و کریس راینهارد، محققین دانشگاه توهو و موسسه فناوری جورجیا سیستم آب و هوایی، بیولوژیکی و ژئولوژیکی زمین را مدل سازی کرده اند تا از تغییرات آن در آینده باخبر شوند. طبق تحقیقات انجام شده، میزان اکسیژن موجود در جو زمین طی چند میلیارد سال آینده به طور چشمگیری افزایش یافته و سپس به طور ناگهانی کاهش پیدا می کند. جالب اینجاست که حدود 2.4 میلیارد سال پیش نیز سطح اکسیژن کره بسیار پایین بوده اما بعد از واقعه ای به نام Great Oxidation Event یا همان رویداد بزرگ اکسیژنی، میزان آن به مرور افزایش می یابد و شرایط حیات برای انسان ها و دیگر موجودات هوازی فراهم می شود.

محققان بر این باورند که یکی از دلایل عمده کاهش سطح اکسیژن، پیر شدن خورشید است. بدین ترتیب که خورشید به مرور داغ تر شده و انرژی بیشری را از خود ساطع می کند. سپس مولکول های کربن دی اکسید این انرژی را جذب کرده و به ذرات کوچکتری تجزیه می شوند. لذا میزان کل مولکول ها در جو زمین رفته رفته کاهش می یابد.

محاسبات نشان می دهند که طی یک میلیارد سال آینده، سطح دی اکسید کربن به قدری پایین می آید که شرایط برای فوتوسنتز کردن گیاهان از بین می رود. در نتیجه میزان اکسیژن تولیدی به طور چشمگیری کاهش می یابد.

طبق گفته های راینهارد، در آینده بسیار دور میزان اکسیژن موجود در جو زمین یک میلیون بار کمتر و میزان متان 10 هزار برابر بیشتر از زمان حال خواهد بود. روند کاهشی اکسیژن، ده هزار سال دیگر آغاز می شود.

ارسال نظر