زمین تخت است | تئوری توطئه یا حقیقت؟

زمان‌های دور زمین تخت گرایان می‌گفتند که خورشید ارابه طلایی شعله‌ور بوده که اسب‌های جادویی آن را در آسمان می‌کشند. صبح‌ها خدای خورشید در مشرق سوار ارابه می‌شود، او و اسب‌هایش به آسمان صعود می‌کنند و هنگام غروب به پایانه غربی زمین می‌رسند.

زمین تخت است | تئوری توطئه یا حقیقت؟

ادعای اعضای انجمن زمین مسطح: زمین تخت است!

قدم زدن روی زمین مسطح، این حس را می‌دهد که انسان روی یک زمین صاف قدم برمی‌دارد. زمین تخت گرایان تمام عکس‌های منتشر شده از کره زمین را تئوری توطئه‌ای بیش نمی‌دانند و آن را جلوه‌های ویژه هالیوود می‌دانند.

این باور که زمین مسطح است به عنوان آخرین نظریه توطئه توصیف شده است. بر اساس اعلام رهبر انجمن زمین مسطح، سالانه 200 نفر به این انجمن روی می‌آورند و آن را باور می‌کنند. به نظر می‌رسد که این افراد واقعا معتقدند زمین تخت است.

زمین مسطح از نگاه زمین تخت گرایان

در قدم اول بررسی کنیم که زمین تخت گرایان چه نظری دارند. در این دوره زمانی که اکثر مقالات و شواهد تصویری، نشان‌دهنده زمین کروی هستند، افرادی هنوز نظریه زمین مسطح را باور می‌کنند. اما چرا؟

لبه یخی

رهبر این گروه معتقد است که زمین یک دیسک با دایره قطبی در مرکز و قطب جنوب است. در لبه این دیسک، دیواری از یخ به ارتفاع 45 متر وجود دارد.

آنها می‌گویند که کارکنان ناسا از این دیوار یخی محافظت می‌کنند تا از صعود و سقوط افراد روی دیسک جلوگیری شود. نظریه پرداز توطئه زمین تخت، ناتان تامپسون اخیرا با مردی تماس گرفت که به گفته وی، اواسط ماه مه 2017 کارمند ناسا در استارباکس بود. او در مصاحبه تلویزیونی فریاد زده بود که زمین تخت است و دلیلش را غرق شدن یک فضانورد بیان کرده بود!

چرخه روز و شب زمین با این فرضیه اینگونه تشریح می‌شود که خورشید و ماه کره‌هایی به ابعاد 51 کیلومتر هستند که به صورت دایره‌ای 4828 کیلومتر بالاتر از سطح زمین حرکت می‌کنند. همچنین آنها معتقدند ستاره‌ها به سمت بالا در حرکتند. خورشید و ماه مانند نورافکن بخش‌های مختلف سیاره را در یک چرخه 24 ساعته روشن می‌کنند. زمین تخت گرایان معتقدند که باید یک «ضد قمر» نامرئی نیز وجود داشته باشد که در ماه‌گرفتگی یا خورشیدگرفتگی، آنها را پنهان کند.

زمین مسطح

به گفته آنها گرانش زمین یک توهم است. شتاب اجسام به سمت پایین حقیقت ندارد. در واقع آنها باور دارند که دیسک زمین با سرعت 9.8 متر مربع بر ثانیه به سمت بالا شتاب دارد که توسط نیروی اسرارآمیزی به نام انرژی تاریک به جلو حرکت می‌کند.

در حال حاضر، بین زمین تخت گرایان اختلاف نظر وجود دارد که آیا نظریه نسبیت انیشتین به زمین اجازه می‌دهد تا بی‌نهایت و بدون اینکه سرعت سیاره از سرعت نور بیشتر شود، به سمت بالا شتاب داشته باشد.

آنچه در زیر دیسک زمین نهفته است، هنوز ناشناخته است اما اکثر زمین تخت گراها معتقدند که این بخش از زمین، سنگی است.

تئوری توطئه ناسا

طرفداران نظریه زمین تخت گرایی معتقدند عکس‌های کره زمین فتوشاپ شده‌اند. دستگاه‌های GPS دستکاری شده‌اند تا خلبانان هواپیما تصور کنند در حال پرواز در یک خط مستقیم روی یک زمین کروی هستند، در حالی که در واقع در دایره بالای دیسک پرواز می‌کنند.

چرا واقعیت پنهان شده است؟

انگیزه پنهان کردن شکل واقعی زمین توسط دولت‌های جهان مشخص نشده است، اما افراد زمین تخت گرا معتقدند احتمالا پای ثروت و قدرت در میان است.

عکس های زمین تصاویر ناسا از زمین که در سال‌های 1972 تا 2017 گرفته شده است و زمین‌تخت‌گرایان تفاوت آنها را دلیلی بر دروغ‌های ناسا عنوان می‌کنند.

چه کسانی معتقدند که زمین تخت است؟

افراد بسیاری تصور می‌کنند که زمین کروی یک شایعه است و آن را باور ندارند از جمله خواننده رپ، بابی ری سیمونز جونیور (معروف به BoB) آهنگی به نام «Flatline» منتشر کرد که در آن وی با اختر فیزیکدان نیل دگراس تایسون، درباره تئوری زمین کروی مخالفت می‌کند.

شکیل اونیل، بازیکن سابق NBA اعلام کرد که سیاره ما مسطح است و می‌گوید وقتی از فلوریدا به کالیفرنیا می‌رود آن را کاملا درک می‌کند. این بازیکن بعدا گفت که فقط شوخی کرده است.

تئوریسین توطئه D. Marble در 1 مه 2017 در یوتیوب فیلمی ارسال کرد. او بیان کرد در پرواز از کارولینای شمالی به سیاتل واشنگتن، به کشف جدیدی دست پیدا کرده است. کشف وی این بود که دماغه هواپیما برای جبران خمیدگی زمین، خم شده است!

زمین تخت گرایان

روانشناسی نظریه توطئه

آنقدر که سیستم اعتقادی زمین تخت گرایان غیرقابل تصور به نظر می‌رسد، که واقعا متخصصین را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. کارن داگلاس، روانشناس دانشگاه کنت در انگلستان که روانشناسی نظریه‌های توطئه را مطالعه می‌کند، گفت: «اعتقادات افراد زمین تخت‌گرا با دیگر نظریه‌پردازان توطئه‌ای که او مطالعه کرده است، مطابقت دارد.»

داگلاس در ادامه افزود: «به نظر من این افراد بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای معتقدند که زمین مسطح است.»

وی همچنین بر این باور است همه نظریه‌های توطئه یک اصل اساسی دارند؛ آنها یک نظریه جایگزین در مورد یک موضوع یا رویداد مهم ارائه می‌دهند و اغلب توضیحی مبهم برای اینکه چرا کسی آن «نسخه واقعی» رویدادها را پنهان می‌کند، ارائه می‌دهند.

مبهم بودن روشی مطمئن است که در آن نظریه‌پردازان توطئه به داستان خود پایبند می‌مانند، زیرا جذابیت داستان را بیشتر می‌کند.

اثبات زمین کروی

ظاهرا زمین تخت گرایان آنقدر علم فیزیک را درک نکرده‌اند که همچنان بر نظریه خود پافشاری دارند. عجیب است که تاکنون یک زمین تخت گرا برای اثبات این نظریه فضانورد نشده است.

حتی بدون تایید بصری تصاویر گرفته شده از فضا، بسیاری از استدلال‌های مورد استفاده طرفداران زمین مسطح را می‌توان به راحتی با مثلثات یا قوانین فیزیکی رد کرد.

بهترین نقطه شروع، اثبات با پاندول فوکو است. دستگاهی که در سال 1851 یک تخته سنگین 28 کیلویی برنجی را از زنجیر 67 متری در پانتئون پاریس آویزان کرد. این پاندول، که می‌تواند به هر سمتی بچرخد، در طول یک روز تغییر جهت می‌دهد و شواهدی مستقیم از چرخش زمین ارائه می‌دهد.

پاندول فوکو پاندول فوکو

پدیده دیگری که ثابت می‌کند زمین یک کره در حال چرخش است، نیروی کوریولیس است که عمود بر جهت حرکت یک توده در حال چرخش عمل می‌کند.

این نیرو منجر به چرخش سیلندرها در جهت عقربه‌های ساعت در نیمکره جنوبی و خلاف جهت عقربه‌های ساعت در نیمکره شمالی می‌شود. و از این طریق جهت بادها، جریان‌های اقیانوس را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تک تیراندازان نظامی دوربرد حتی باید انحرافات ناشی از اثر کوریولیس را در نظر بگیرند.

اثر کوریولیس اثر کوریولیس

اما این تفکر انتقادی عمیق چیزی است که اغلب در بین زمین تخت گراها وجود ندارد. مک اینتایر، یک زمین تخت گرا، تصویری از شیکاگو را که از دریاچه میشیگان گرفته شده بود، نشان می‌داد که در آن آسمان خراش‌های شهر با وجود مشاهده شدن از فاصله 100 کیلومتری، به وضوح قابل مشاهده بود. او می‌گوید: «با توجه به انحنای زمین، در اصل شما نباید بتوانید افق شهر را از آن فاصله ببینید.»

همانطور که می‌دانید دلیل قابل مشاهده بودن ساختمان‌ها این است که هوای روی سطح آب، سردتر از هوای بالاتر از سطح آب است. این گرادیان معکوس به این معناست که اشعه‌های نور به سمت هوای سردتر و متراکم‌تر شکسته می‌شوند و اجازه می‌دهند تصویری از افق منعکس شده در آب، بالای سطح آب معلق بماند. این پدیده را «سراب برتر» می‌نامند.

سراب برتر اثبات زمین تخت نیست

اما ظاهرا بعید است که این نوع استدلال بتواند افراد زمین تخت گراها را متقاعد کند. به نظر می‌رسد آنها برای اعتقاد به زمین تخت به شواهد کمی اکتفا می‌کنند اما برای باور کردن زمین کروی به هزاران استدلال نیاز دارند.

شروود، عضو دپارتمان فیزیک ایتالیا می‌گوید: «اگر یک زمین تخت گرا در تمام نقاط کره زمین شروع به قدم زدن کند، متوجه اختلافات بزرگی می‌شود. یکی از این موارد، اندازه و روشنایی خورشید است.»

طبق قوانین فیزیک، خورشید در زمین مسطح از طلوع تا ظهر باید بیش از دو برابر تغییر اندازه دهد، چیزی که ما آن را به وضوح نمی‌بینیم. آسمان شب نیز متفاوت است. در نیمکره شمالی، صورت‌های فلکی را می‌بینیم که در شرق طلوع می‌کنند و به سمت آسمان قوس می‌گیرند. اما در مدل زمین مسطح، آنها فقط در ارتفاع ثابت می‌چرخند.

تئوری توطئه دیگر جایگاهی ندارد

از دیدگاه فیزیکدان مک اینتایر، توطئه‌های زمین تخت خطرناک هستند و باید با آنها مقابله کرد. او گفت: «شاید 10 یا 20 سال پیش، من می‌گفتم فقط به آنها بخندید. اما آنها تا چه زمانی قرار است ادامه یابند؟ این قضیه باید تمام شود.»

وی در ادامه افزود: « اگر این ایده‌ها به چالش کشیده نشوند، علاوه بر اینکه آنها افراد جدیدی را به سمت خود می‌کشند، ممکن است به سیستم آموزش راه یابند و ایده‌های باطل خود را تدریس کنند.»

فیزیکدانی دیگر به نام اما افینگهام، در فیس‌بوک با افراد زمین تخت گرا ارتباط برقرار کرده است. او تلاش کرده به این افراد بگوید که فقط با تماشای ویدئوهای یوتیوب، یک نظام برده‌داری را دنبال می‌کنند، نه یک مرجع علمی.

افینگهام همچنین سعی می‌کند به ناسازگاری‌های آنها اشاره کند. او می‌گوید: «آنها به شدت در مقابل حقیقت از خود مقاومت نشان می‌دهند.»

افینگهام اینگونه ادامه داد: «بطور کلی بهتر است دانشمندان به برخی از پرسش‌های زمین تخت گرایان گوش کنند و به آنها پاسخ دهند. نمی‌توان فقط در شبکه‌های اجتماعی بر سر آنها فریاد کشید چون تاثیری نخواهد داشت. اینگونه آنها دوباره با علم آشتی خواهند کرد.»

زمین گرد است

مک اینتایر می‌گوید که بسیاری از افراد زمین تخت گرا ممکن است به دانشمندان بی‌اعتماد باشند، اما آنها با روش علمی مخالف نیستند.

اکثر آنها به دلیل نداشتن نظریه‌های محکم، به علم اعتقاد زیادی دارند. کنجکاوی، شک و تردید زیاد، ویژگیهای بسیار خوبی است که دانشمندان آن را دوست دارند. اما افراد زمین تخت گرا بطور معمول آماده پذیرش اشتباه خود نیستند.

مک اینتایر در پایان خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم فیزیکدانان باید در جلسات این افراد (زمین تخت گرایان) بیشتر مشارکت داشته باشند. واقعا هیچ بهانه‌ای برای ما وجود ندارد که فقط بنشینیم و به آنها بخندیم. زیرا در حالی که ما می‌خندیم ، آنها تفکر افراد را به کار می‌گیرند تا موضوعات غیرعلمی و بی‌پایه‌واساس را باور کنند.»

بیشتر بخوانید: سرعت زمین و منظومه شمسی در فضا چقدر است؟

ارسال نظر