زندگی در مریخ بدون ویروس هرگز!

افرادی مانند ایلان ماسک معتقدند که ما سیاره سرخ را به طور کامل استعمار می‌کنیم و به گونه‌ای دوسیاره‌ای تبدیل خواهیم شد. کسی نمی‌داند چه زمانی دوباره سیارکی بزرگ به زمین برخورد می‌کند و انسان‌ها را مانند دایناسورها از بین می‌برد.

زندگی در مریخ بدون ویروس هرگز!

تصرف مریخ و زندگی روی آن، یکی از مهم‌ترین تلاش‌های بشر است. این موضوع می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از آن باشد که ناسا یا اسپیس ایکس در نظر گرفته‌اند. انسان‌ها برای زنده ماندن در مریخ، به راهی برای رشد غذا، ذخیره آب و تولید هوای قابل تنفس نیاز دارند.

پروفسور پل دیویس، مدیر مرکز مفاهیم بنیادی علم دانشگاه آریزونا می‌گوید: «تصاحب دنیای خشن مریخ، چیزی فراتر از مردن نیست. برای رشد و پیشرفت بشر در سیاره مذکور، ما به تعداد زیادی از ویروس‌های قدیمی زمین نیاز داریم.»

دیویس در مصاحبه‌ای با «روزنامه گاردین» در مورد اهمیت ویروس‌ها بیان کرد: «ویروس‌ها و میکروب‌ها بخشی از چرخه زندگی را تشکیل می‌دهند. من معتقدم اگر در یک سیاره دیگر، زندگی میکروبی داشته باشیم، برای استحکام و انتقال ژنتیک‌ها، بطور حتم نیاز به ویروس‌ها خواهیم داشت.»

انسان های روی مریخ

دیویس و تعداد بیشماری دانشمند دیگر ایمان دارند که ویروس‌ها فقط بخشی از زیستگاه زمین نیستند، بلکه جز ضروری تکامل هستند.

یکی از مکانیسم‌های رشد تکاملی «انتقال ژن افقی» نام دارد. در طول انتقال ژن افقی، صفات از طریق قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها منتقل می‌شوند، نه از طریق ژنتیک سنتی. به گفته دیویس، برخی دانشمندان معتقدند بیشتر ژنوم انسان از منابع ویروسی گرفته شده است.

به عبارت دیگر، انسان هنوز در حال تکامل است. ممکن است تکامل بیشتر ما مستلزم دسترسی به ویروس‌هایی باشد که ژنوم ما را در بازه‌های زمانی طولانی تغییر می‌دهند.

اگر بخواهیم مریخ را با موفقیت به دست آوریم، باید افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند را بطور کلی از نژاد زمین جدا نگه داریم. می‌توان اینگونه تصور کرد که پس از تولد تعداد مشخصی انسان روی مریخ، نژاد بشر می‌تواند به گونه‌های زمینی و مریخی تقسیم شود.

کلونی روی مریخ

تصرف یک سیاره بیگانه بدون ویروس‌های زمینی تقریبا غیرممکن است. اکثر ویروس‌ها خوب هستند. همه آنها مانند ویروس کووید-19 نیستند. البته عواقب ناشی از انتقال عمدی و انتشار بیماری‌های سیاره ما را در جهان نمی‎‌دانیم.

به گفته دیویس، خبر خوب این است که هر موجود بیگانه‌ای تقریبا بیوم‌ها و ویروس‌های مخصوص به خود را دارد که زندگی آنها را حفظ می‌کند، بنابراین احتمالا ویروس‌های فضایی برای انسان مضر نیستند. اما وقتی یک ویروس بیگانه و یک ویروس زمینی شروع به مخلوط کردن ژن‌ها با یکدیگر کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

بدیهی است که استعمار جهانی دیگر، مشکلاتی فراتر از حمل‌و‌نقل و تغییر اکوسیستم دارد.

ارسال نظر