رکورد حرکت ستارگان شکسته شد | چرخش رعدآسای «کوتوله سفید»

دانشمندان به تازگی موفق به کشف سریع‌ترین ستاره کوتوله سفیدرنگ جهان شده‌اند که قادر است در کمتر از 25 ثانیه، یک مرتبه دور خود بچرخد.

رکورد حرکت ستارگان شکسته شد | چرخش رعدآسای «کوتوله سفید»

سریع‌ترین ستاره کوتوله جهان

سرعت حرکت وضعی ستاره‌ها و سیارات مختلف بسته به جنس و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند فرق می‌کند. به عنوان مثال، خورشید ماهی یک مرتبه و سیاره زمین هر 24 ساعت یک بار دور خود می چرخند. اما شاید جالب باشد بدانید ستاره کوچکی در فاصله 2000 سال نوری از ما قرار دارد که حرکت وضعی آن تنها 25 ثانیه طول می‌کشد!

ستاره سفیدرنگ LAMOST J0240+1952 تقریبا هم‌اندازه زمین است اما گرانش سطحی آن به قدری بالاست که اگر سنگریزه‌ای را از ارتفاع چند متری به سمت آن رها کنید، با سرعت هزاران مایل در ساعت به سطح برخورد می‌کند.

ستاره مذکور در صورت فلکی حَمَل و در نزدیکی یک ستاره کوتوله قرمز قرار گرفته است (شکل بالا). در واقع مجاورت این دو ستاره با یکدیگر باعث شده تا سرعت LAMOST J0240+1952 به این اندازه بالا باشد. برای درک بهتر مسئله، حجم آبی را تصور کنید که به دلیل فرو ریختن آبشار از بالای آن مدام در حال چرخش است. این درست همان اتفاقی است که برای ستاره سفیدرنگ رخ می‌دهد.

همچنین بخوانید: کشف سیاره جدید در منظومه شمسی

اینگرید پلیسولی ستاره‌شناس و همکارانش در دانشگاه وارویک انگلستان، هفتم اوت متوجه یک منبع نور بسیار کوچک در آسمان شدند که هر 24.93 ثانیه یک بار کم‌نور و پرنور می‌شود. آن‌ها سپس لقب سریع‌ترین ستاره کوتوله سفیدرنگ را به آن اختصاص دادند.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که LAMOST J0240+1952 علیرغم سرعت خیره‌کننده خود، سریع‌ترین جرم آسمانی جهان نیست! ستاره‌های نوترونی و سیاهچاله‌های بسیاری در کهکشان وجود دارند که سرعت حرکت وضعی آن‌ها به مراتب بیشتر است.

ارسال نظر