تخمین سن کهکشان راه شیری از طریق بررسی ستاره‌ها

محققان حوزه ستاره‌شناسی به بررسی 25 هزار ستاره پرداخته و تخمینی از سن کهکشان راه شیری را محاسبه کرده‌اند.

تخمین سن کهکشان راه شیری از طریق بررسی ستاره‌ها

سن کهکشان راه شیری

مائوشن ژیانگ و هانس والتر رکس از موسسه ماکس پلانک به بررسی ستاره‌ها در مرحله زیرغولی پرداخته و به نتایج جالبی درباره سن کهکشان راه شیری دست یافته‌اند.

ستاره‌ها در مرحله زیرغولی با استفاده از هیدروژن موجود در مرکز خود بزرگ‌تر و سردتر می‌شوند. نور و دمای یک ستاره در این مرحله سن آن را نشان می‌دهد.

ستاره‌ها تنها چند میلیون سال در مرحله زیرغولی هستند؛ بنابراین تحقیقی گسترده روی ستاره‌ها برای این مطالعه باید انجام می‌شد. مطالعه روی ۲۵ هزار ستاره نشان داد آنها بین ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تا ۱۵ میلیارد سال سن دارند.

سن کهکشان راه شیری

یافته‌های این مطالعه سپس با مطالعات پیشین در مورد تحولات راه شیری مقایسه شد. بسیاری از منجم‌ها عقیده داشتند که هاله راه شیری پیش از دیسک راه شیری به وجود آمده است.

زمین در یکی از بازوهای مارپیچی کهکشان راه شیری واقع شده است. کهکشان دو دیسک دارد؛ یک دیسک ضخیم محتوی ستاره‌های جوان‌تر شامل خورشید و دیسک دیگر شامل ستاره‌های قدیمی است که بیشتر در بازوی مارپیچی ادامه می‌یابد.

سن کهکشان راه شیری

اما یافته‌های مطالعه جدید نشان داد که دیسک راه شیری احتمالا اولین ساختاری است که در کهکشان پدید آمده است که ۱۳ میلیارد سال قبل آغاز شده و تنها ۸۰۰ میلیون سال بعد از آغاز جهان پدید آمده است.

دیسک داخلی راه شیری ۲ میلیارد سال بعد از آن تشکیل شده است. محققان این مطالعه می‌گویند این اطلاعات نه‌تنها سن کهکشان را نشان می‌دهد بلکه در فهم چگونگی تشکیل دیگر کهکشان‌ها هم کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: یک انفجار ابرنواختری جدید در کهکشان چرخ گاری

منبع: ایرنا

ارسال نظر