یکی از بازوهای کهکشان راه شیری شکسته است!

ستاره‌شناسان تحقیقات قابل توجهی برای درک کهکشان راه شیری انجام داده‌اند. اکنون ما می‌دانیم کهکشان به صورت مارپیچی است و دو بازوی اصلی دارد. مطالعات جدید نشان داده ایرادی در یکی از بازوها پیش آمده است.

یکی از بازوهای کهکشان راه شیری شکسته است!

دانشمندان در تحقیقات جدید متوجه شدند در یکی از بازوهای کوچک کهکشان «شکستگی» وجود دارد. مجموعه‌ای از ستارگان و ابرهای گازی از این گسستگی در حال رها شدن به درون فضا هستند.

ناسا روز سه‌شنبه این گزارش را علنی کرد. این آژانس فضایی در بیانیه مطبوعاتی خود گفت:

این اولین ساختاری است که جهت بسیار متفاوتی نسبت به بازوی اصلی دارد. طول این شکستگی حدود 3000 سال نوری تخمین زده شده است.

اجزایی که از این شکستگی به بیرون روانه می‌شود شامل ستارگان جوان و گروهی از سحابی‌ها، از جمله سحابی مرداب و سحابی عقاب هستند. این ساختار به جای محکم قرار گرفتن در مارپیچ بازوی کمان کهکشان، در زاویه‌ قابل توجهی بیرون زده است.

مایکل کوهن، اخترفیزیکدان Caltech نویسنده اصلی این مطالعه است که ماه گذشته در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شد.

تیم تحقیقاتی از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و رصدخانه فضایی گایا جهت یافتن ستارگان تازه متولد شده و اندازه‌گیری فاصله آنها از زمین، برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی از این قسمتِ بازوی کهکشان راه شیری استفاده کرده‌اند.

کوهن می‌گوید: «هنگامی که داده‌های گایا و اسپیتزر را کنار هم قرار می‌دهیم به یک نقشه سه‌بعدی دقیق دست پیدا می‌کنیم. در این تصویر پیچیدگی‌های زیادی در بخشی از بازو مشاهده شد که قبلا آنجا نبود.»

سال‌ها قبل دانشمندان ساختارهای مشابهی را در کهکشان‌های مارپیچی مشاهده کرده بودند. به این ساختارها خار یا پر گفته می‌شود.

ارسال نظر