شکل مغز می‌تواند روی رفتار و افکار ما اثر شگفت‌آوری داشته باشد

دانشمندان در مطالعه‌ای دریافته‌اند که شکل مغز ما بسیار بیشتر از آنچه که انتظار داشتیم، می‌تواند عملکرد مغزی‌مان را تغییر دهد.

شکل مغز می‌تواند روی رفتار و افکار ما اثر شگفت‌آوری داشته باشد
مطالعه جذابی که توسط تیمی از محققان استرالیایی انجام شده است، نشان می‌دهد که شکل مغز می‌تواند بیش از آنچه انتظار داریم، بر تفکرات ما اثر بگذارد. اکثر مردم اندازه مغز را مؤثر بر رفتارهای خود می‌دانند، اما ظاهراً شکل آن هم می‌توانند مؤلفه بسیار مهمی باشد.

پژوهشگران دانشگاه موناش استرالیا در تحقیقی از اسکن MRI برای بررسی مغز 255 داوطلب در حین انجام کارهای مختلف استفاده کردند. بعضی از آن‌ها با انگشت خود روی میز ضربه می‌زدند و برخی یک دنباله از تصاویر را به‌خاطر می‌آوردند. محققان سپس 10 هزار نقشه فعالیت مغزی را از بیش از 1000 آزمایش در سراسر جهان بررسی کردند.

درنهایت با استفاده از این داده‌ها یک مدل کامپیوتری ساخته شد که اثر اندازه و شکل مغز بر امواج مغزی را شبیه‌سازی می‌کرد. امواج مغزی همان امواج الکتریکی مربوط به فعالیت‌ها در مغز است. آن‌ها این مدل را با یک مدل قدیمی‌تر پیرامون اثر ارتباطات نورون‌ها بر عملکرد مغز مقایسه کردند.

شکل مغز بهتر از مدل‌های قبلی عملکرد مغزی ما را نشان می‌دهد

نکته جالب اینجا بود که این مدل جدید بهتر از مدل قبلی فعالیت‌های مغزی را نشان می‌داد. «جیمز پنگ»، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید همان‌طور که سنگ‌ریزه می‌تواند در یک برکه ایجاد موج کند، اندازه و شکل مغز هم ماهیت الگوهای عملکردی مغز را مشخص می‌کند.

این پژوهش بدون کوچک‌شمردن اهمیت ارتباطات نورون‌ها، بر نقش حیاتی شکل هندسی مغز تأکید می‌کند. محققان می‌گویند مزیت این اکتشاف در این است که تشخیص شکل ساده‌تر از تشخیص ارتباطات عصب‌هاست. پنگ نیز به‌طور خاص بر اثر شکل مغز بر بیماری‌های عصبی و روان‌شناختی توجه دارد.

او می‌گوید سرعت حرکت امواج در بین نواحی مختلف مغز بر قدرت پردازش اطلاعات ما اثر می‌گذارد. درنتیجه، شکل مغز می‌تواند در بیماری‌هایی مثل شیزوفرنی یا افسردگی مؤثر باشد. البته پنگ اذعان دارد که تحقیق آن‌ها درباره مسئله خاصی قاطعانه اظهارنظر نمی‌کند؛ اما او باور دارد که شکل مغز اهمیت بیشتری نسبت به ارتباطات نورون‌ها دارد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر