عبور تاریخی فضاپیمای ناسا از تاج خورشیدی

سفینه تحقیقات خورشیدی «پارکر» متعلق به ناسا، برای اولین بار از اتمسفر بیرونی خورشید یا تاج خورشیدی عبور کرده است.

عبور تاریخی فضاپیمای ناسا از تاج خورشیدی

به نقل از آسوشیتدپرس، محققان ناسا طی جلسه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا خبر عبور فضاپیمای ناسا از کرونای خورشید (Stellar Corona) را اعلام کردند. سرعت زیاد مانع از آسیب حرارت خورشید به این سفینه شده است.

در حقیقت کاوشگر خورشید پارکر، در ماه آوریل و طی هشتمین گذر نزدیک از کنار خورشید، وارد اتمسفر بیرونی خورشید شد. اما به گفته محققان چند ماه طول کشیده تا داده‌های کاوشگر به زمین برسد و بالتبع تایید آنها نیز چند ماه به طول انجامیده است.

سفینه تحقیقاتی پارکر که در سال ۲۰۱۸ میلادی به فضا فرستاده شده زمانی که برای نخستین بار از مرز ناهموار بین اتمسفر خورشیدی و بادهای خورشیدی عبور کرد، ۱۳ میلیون کیلومتر از مرکز ستاره فاصله داشت. به گفته محققان این فضاپیما حداقل سه بار داخل تاج خورشیدی و از آن خارج شد.

داده‌های اولیه نشان می‌دهد پارکر در ماه آگوست طی نهمین گذر نزدیک از کنار خورشید، وارد منطقه جو خارجی خورشیدی شده است. البته به گفته محققان باید تحلیل‌های بیشتری دراین زمینه انجام شود. همچنین این کاوشگر خورشیدی ماه گذشته برای دهمین بار از کنار خورشید عبور کرد.

به گفته «نور رئوفی» محقق این پروژه، تاج خورشیدی پر گرد و غبارتر از انتظارات بود.

گشت‌های آینده در کرونای خورشید به محققان کمک می‌کند تا به درک بهتری از بادهای خورشیدی، داغ شدن و سرعت گرفتن آن در فضا دست یابند. از آنجا که خورشید سطح جامدی ندارد، تمام رویدادها در تاج خورشیدی اتفاق می‌افتد و بررسی این منطقه مغناطیسی از نزدیک درک محققان از شعله‌های خورشیدی را ارتقا می‌دهد.

پارکر تا ۲۰۲۵ میلادی همچنان دور خورشید مدار می‌زند و به عمق بیشتری از منطقه تاج خورشیدی می‌رود.

منبع: مهر

ارسال نظر