فیلم حیرت‌انگیز لحظه عبور ماه از مقابل خورشید

یک ماهواره زیست‌محیطی در جدیدترین عملیات خود، فیلم جالبی را از لحظه عبور ماه از مقابل خورشید ثبت کرده است.

فیلم حیرت‌انگیز لحظه عبور ماه از مقابل خورشید

ماه در هفته گذشته از مقابل خورشید حرکت کرد و سطح شعله‌ور آن را با یک شبح تیره مسدود ساخت. "ماهواره عملیاتی زیست‌محیطی زمین‌ایستا"(GOES) و دستگاه آن موسوم به "تصویرساز فرابنفش خورشیدی"(SUVI)، این نمایش کیهانی را در حالی ثبت کردند که مشغول رصد جو بیرونی داغ خورشید یا تاج آن بودند. این تصویری از یک خورشیدگرفتگی است که فقط در فضا قابل مشاهده بود و چندین ساعت ادامه داشت.

ماهواره GOES، تشعشعات خورشیدی را بررسی می‌کند که مانند علائم هشداردهنده شعله‌های خورشیدی هستند. شعله‌های خورشیدی می‌توانند باعث بروز خاموشی در زمین شوند. وب‌سایت علمی "ارث اسکای"(EarthSky) گزارش داد: به دلیل تأثیر باد خورشیدی پرسرعت ممکن است دوره‌های منفرد طوفان ژئومغناطیسی را در سطح G1(کوچک) از یک سوراخ تاج خورشیدی ببینیم.

ماه در ۲۳ نوامبر بین ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۰۰ به وقت ساعت هماهنگ جهانی، یک شبح سیاه را ایجاد کرد. وقتی تصویری از ماه که بخشی از خورشید را مسدود کرده بود، در توییتر به اشتراک گذاشته شد، یکی از کاربران گفت: به نظر می‌رسد که ماه در حال گاز گرفتن خورشید است.

بررسی انتشارات خورشیدی، به تشخیص زودهنگام شراره‌های خورشیدی، خروج جرم از تاج خورشیدی و سایر پدیده‌هایی که بر محیط فضا تأثیر می‌گذارند، کمک می‌کند. هشدار اولیه هنگامی به زمین می‌آید که تصویرساز فرابنفش خورشیدی حداقل ۱۵ ساعت پیش از رسیدن جرم خارج‌شده از تاج خورشیدی، یک فوران خورشیدی را مشاهده می‌کند.

جرم‌های خارج‌شده از تاج خورشیدی، حاصل خروج قابل توجه پلاسما و میدان‌های مغناطیسی از تاج خورشید هستند. آنها می‌توانند میلیاردها تن مواد تاجی را به بیرون پرتاب کنند و حامل یک میدان مغناطیسی قوی‌تر از میدان مغناطیسی میان‌سیاره‌ای باشند.

اگرچه این خورشیدگرفتگی روی زمین دیده نشد اما مردم ساکن آمریکا در روز هشتم نوامبر شاهد یک نمایش کیهانی خیره‌کننده از یک ماه مایل به رنگ قرمز در آسمان تاریک بودند. این پدیده که به عنوان "ماه خونین"(blood moon) شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که سایه زمین ماه را می‌پوشاند و انعکاس نور مستقیم خورشید را مسدود می‌کند. این امر باعث می‌شود که ماه به رنگ قرمز مسی درآید.

منبع :آخرین خبر

ارسال نظر