ماهواره های کوچک و مفهومی ناسا در جستجوی تحولات کیهانی

رسانه کلیک - ناسا در پی توسعه اکتشافات کیهانی خود، شروع به استفاده از ماهواره های کوچک و بالن های مفهومی می کند. این پروژه بخشی از برنامه مهم Pioneers است. 

ماهواره های کوچک و مفهومی ناسا در جستجوی تحولات کیهانی

سازمان ناسا مدتی است که به منظور توسعه اکتشافات کیهانی خود، شروع به استفاده از ماهواره های کوچک و بالن های مفهومی کرده، اما این بار به نظر می رسد که اهداف آن ها بلند پروازانه تر از قبل باشد. اولین ماهواره کوچک با نام Aspera با نظارت بر اشعه ماورا بنفش تولید شده از گاز های داغ فضا، امکان مطالعات کیهانی را فراهم می آورد. ماهواره دوم یعنی پاندورا نیز از طریق بررسی نور مادون قرمز و مرئی، سیگنال های 20 ستاره و 39 سیاره فرا خورشیدی را از هم جدا کرده تا منبع آن ها را پیدا کند.

سومین ماهواره های کوچک ناسا یعنی StarBurst نیز به تجزیه و تحلیل اشعه گامای تولید شده از ادغام ستاره های نوترونی و امواج گرانشی می پردازد.

و اما درباره ماموریت مفهومی بالن باید بگوییم که فقط یک طرح مفهومی برای این اکتشاف وجود دارد, ولی می تواند همان قدر هم مهم باشد. بالن PUEO از قطب جنوب پرتاب می شود و سیگنال های ناشی از نوترینو های بسیار پر انرژی را تشخیص می دهد. به گفته ناسا این مهم ترین و حساس ترین کشف نوترینو ها در نوع خودشان تا به امروز است.

زمان اجرای این طرح هنوز مشخص نیست. تنها می دانیم که پروژه ها جزئی از برنامه های اخیر Pioneers هستند که به محققان کمک می کنند تا اکتشافات خود را به نحو احسن انجام دهند، اما به شرط آن که هزینه های این اکتشافات کمتر از 20 میلیون دلار باشد. این در حالی است که این مبلغ در مقابل مخارج عملیات ها و اکتشافات ناسا هزینه چندان زیادی محسوب نمی شود. احتمال می رود که مخارج این طرح های مفهومی بسیار بیشتر از حد انتظار ناسا باشد.

ناسا در ایده آل ترین حالت ممکن نه تنها قادر است تحقیقات بیشتری درباره اخترفیزیک از طریق بودجه محدود خود انجام دهد، بلکه می تواند روش های خلاقانه تری را برای ترویج این علم پیاده سازی کند. این مسئله باعث می شود وابستگی آن ها به استفاده از ماهواره های معمولی و موشک های غول پیکر مورد استفاده برای انتقال آن ها نیز کاهش پیدا کند.

ارسال نظر