ماهیت اوموآموا برای همیشه به صورت یک راز باقی می‌ماند؟

هنوز هیچ نظریه قابل قبولی در مورد ماهیت اوموآموا مطرح نشده است. این جرم میان ستاره‌ای تنها 11 روز مورد رصد قرار گرفت و به تدریج از منظومه شمسی خارج شد.

ماهیت اوموآموا برای همیشه به صورت یک راز باقی می‌ماند؟

ماهیت اوموآموا چه بود؟

نجوم سراسر شگفتی است. در اکتبر سال 2017، یک شیء جدید در آسمان هواوی رؤیت شد که نام آن را اوموآموا (Ouamuamua) گذاشتند. اوموآموا در زمان کشف، یک شیء عجیب با چرخش، سرعت و مشخصات عجیب بود (و هنوز هم هست!).

اوموآموا به عنوان نخستین جرم میان ستاره‌ای بازدیدکننده از منظومه شمسی، تنها 11 روز به پژوهشگران و دانشمندان اجازه تحقیق داد و سپس به تدریج دور و از دیدرس تلسکوپ‌ها محو شد.

در طول این 11 روز، اطلاعات بسیار کمی درباره این جرم میان ستاره‌ای به دست آمد که در ادامه به طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در حال حاضر ماهیت اوموآموا مثل یک راز بزرگ مخفی مانده است.

اوموآموا چندان بزرگ نیست و نهایتا در یک زمین فوتبال جای می‌گیرد. پژوهشگران با توجه به تغییر بازتاب نور خورشید، دریافته‌اند که این جرم آسمانی هر چند ساعت یک‌بار می‌چرخد. آن‌ها همچنین تشخیص داده‌اند که طول این شیء احتمالا 5 یا 10 برابر بیشتر از عرض آن است.

همچنین بخوانید: ناسا راز بزرگ قمر میماس را برملا کرد

اومواموا در هنگام خروج از منظومه شمسی کشف شد. ولی با توجه به سرعت باورنکردنی و زاویه شیب‌دار آن نسبت به سایر اجرام موجود در منظومه، می‌توان گفت که این جسم از لحاظ گرانشی وابستگی خاصی به خورشید ندارد.

به گفته پژوهشگران، اوموآموا حالا فاصله زیادی تا زمین دارد، به طوری که با پیشرفته‌ترین تجهیزات نیز نمی‌تواند رد و نشانی از آن پیدا کرد. سرعت این شیء به‌قدری زیاد است که امکان جستجوی آن به وسیله موشک نیز وجود ندارد.

اوموآموا عجیب‌ترین جرمی بوده که در منظومه شمسی کشف شده است. رفتار این شیء قرمزرنگ، شبیه به هیچ سیارک یا ستاره دنباله‌داری نیست.

این مهمان میان ستاره‌ای در حین خروج از منظومه شمسی، یک پرسش بزرگ را برای ستاره شناسان و کاوشگران باقی گذاشت؛ چرا سرعت اومواموا حین دور شدن از خورشید هر روز بیشتر می‌شد؟

تئوری‌های متعددی درباره ماهیت اومواموا اسرارآمیز مطرح شده است که در ادامه به بررسی مختصر آن‌ها می‌پردازیم.

طبق یک نظریه، اوموآموا یک سفینه فضایی بوده است. ولی هوش فرازمینی قادر به انجام هر کاری هستند و هر شیء غیرزمینی را می‌توان به آن‌ها ربط داد. پس این نظریه رد می‌شود.

طبق نظریه دیگری، اوموآموا یک کوه یخ نیتروژنی بوده که از سیاره‌ای نظیر پلوتو جدا شده است. ولی نیتروژن خالص به طور کلی در جهان‌ کمیاب بوده و در نتیجه این تئوری نیز رد می‌شود.

عده‌ای از پژوهشگران بر این باورند که اومواموا تکه‌ای از هیدروژن جامد بوده که در حومه یک ابر مولکولی غول‌پیکر و به عنوان یک محصول جانبی از خلقت منظومه شمسی، ساخته شده است!

عده‌ای دیگر معتقد هستند که اومواموا یک ستاره دنباله‌دار خارجی بوده که به سبب برهمکنش گرانشی از منظومه شمسی خود به بیرون پرتاب شده است.

هیچ‌یک از تئوری‌های بالا با توجه به اطلاعات کمی که درباره مهمان میان ستاره‌ای وجود دارد، به طور قطعی ثابت یا رد نمی‌شوند. البته بعید به نظر می‌رسد که روزی بتوانیم ماهیت اوموآموا را شناسایی کنیم.

به نظر شما اوموآموا چه بود؟ آیا اطلاعات دیگری درباره ماهیت این شیء عجیب به گوش شما رسیده است؟

ارسال نظر