مصرف ویتامین D می‌تواند ریسک مرگ بر اثر سرطان را کاهش دهد

دانشمندان در پژوهش جدیدی دریافته‌اند که مصرف دوزهای روزانه ویتامین دی می‌تواند در کاهش نرخ مرگ‌ومیر سرطان مؤثر باشد.

مصرف ویتامین D می‌تواند ریسک مرگ بر اثر سرطان را کاهش دهد

محققان با بررسی داده‌های حدود 105 هزار نفر دریافته‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند نرخ مرگ‌ومیر بر اثر سرطان را 12 درصد کاهش دهد. البته این اتفاق در شرایطی می‌افتد که مقدار موردنیاز این ویتامین به‌صورت روزانه دریافت شود.

به گزارش Medical-News ، دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان آلمان برای بررسی اثر مصرف ویتامین دی در دوره درمان سرطان، به بررسی 14 مطالعه ممتاز پرداختند که شرکت‌‌کنندگان آن‌ها به‌صورت تصادفی انتخاب شده و در گروه‌های دریافت‌کننده ویتامین D3 یا دارونما قرار گرفته بودند.

زمانی که این 14 مقاله بررسی شد، محققان نتوانستند نتایج آماری خاصی را استنتاج کنند، اما هنگامی که مطالعه براساس دریافت دوزهای پایین ویتامین دی روزانه و دوزهای بالا در بازه‌های زمانی طولانی‌تر تقسیم شد، تفاوت بزرگی به‌چشم می‌آمد.

در 4 مطالعه که شامل دریافت دوزهای بالا با فاصله‌های زیادی بود، هیچ اثری بر نرخ مرگ‌ومیر مشاهده نشد. اما در 10 مطالعه که از دوزهای روزانه استفاده می‌شد، محققان دریافتند که بیماران 12 درصد کمتر در معرض ریسک مرگ بر اثر سرطان قرار گرفته بودند.

مکمل ویتامین دی برای چه کسانی بیشترین اثر را دارد؟

«بن شوتکر»، همه‌گیرشناس مرکز تحقیقات سرطان آلمان می‌گوید: «ما این کاهش 12 درصدی نرخ مرگ‌ومیر سرطان را پس از مصرف ویتامین D3 در افرادی مشاهده کردیم که کمبود ویتامین دی داشتند یا نداشتند. بنابراین می‌توانیم فرض کنیم که اثر این مکمل می‌تواند برای کسانی که کمبود ویتامین دی دارند، بسیار بالاتر باشد.»

او می‌گوید اثربخشی بالاتر دوزهای روزانه تحت‌تأثیر دسترس‌پذیری به هورمون 1,25-dihydroxyvitamin است که صرفاً در زمان واکنش به ویتامین دی در بدن تولید می‌شود و ظاهراً می‌تواند جلوی رشد تومورها را بگیرد.

بررسی دقیق‌تر این پژوهش‌ها به محققان نشان داد که مصرف روزانه ویتامین دی می‌تواند بیشترین فایده را برای افراد بالای 70 سال داشته باشد. به‌علاوه، اثر این مکمل زمانی به بیشترین حد خود می‌رسد که مصرف ویتامین دی قبل از تشخیص سرطان آغاز شود.

شوتکر می‌گوید براساس مطالعات فعلی مکمل‌های ویتامین D3 احتمالاً تأثیری در پیشگیری از بروز سرطان ندارند، اما حالا می‌توان از این مکمل‌های روزانه برای کمک به بقای هرچه بیشتر بیماران استفاده کرد. نتایج تحقیق حاضر در مجله Ageing Research Reviews منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر