کاهش استرس در محل کار با بو کردن روغن رُز

پایگاه خبری «دیلی‌میل» اخیرا خبری منتشر کرده است که در آن محققان کشورمان اظهار کرده‌اند، رایحه درمانی می‌تواند کلید مبارزه با استرس ناشی از کار باشد و این شامل استنشاق روغن‌های گیاهی ضروری برای تقویت سلامت روان است.

کاهش استرس در محل کار با بو کردن روغن رُز

توپ‌های کاهش دهنده استرس یا تمرینات تنفسی را فراموش کنید. به گفته محققان ایرانی، رایحه درمانی ممکن است بهترین راه برای مقابله با فشارهای کاری باشد.

نتایج یک مطالعه نشان داده است پرستارانی که یک شیشه روغن گل رز را به مدت یک ماه دور گردن خود بسته‌اند، سطح استرس‌شان کاهش یافته بود چرا که این کار به آنها اجازه می‌داد بوی گل را هر کجا که می‌رفتند استشمام کنند و همین امر سطح استرس را بیش از یک دهم کاهش می‌داد.

کارشناسان در ایران ادعا می‌کنند که این رویکرد «به طور موثر استرس شغلی را کاهش می‌دهد» و اثرات آن با استفاده مداوم می‌تواند حتی بیشتر شود.

این درمان که قرنها در مصر باستان، چین و هند انجام می‌شد، معمولاً شامل استنشاق یا استفاده از روغن‌های ماساژ برای تقویت سلامت روان یا کاهش درد است اما برخی از مطالعات رایحه درمانی را رد کرده‌اند و هشدار دادند که هیچ فایده‌ای ندارد.

استرس، واکنش بدن به احساس تهدید یا فشار، رایج است و می‌تواند انگیزه دهنده باشد. اما سطوح بالای آن در طول زمان می‌تواند باعث خستگی ذهنی و اضطراب و همچنین فشار خون بالا، مشکلات خواب و تغییر در اشتها شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که پرستاران می‌توانند سطوح بسیار بالایی از استرس را تجربه کنند، تا جایی که این استرس به عملکرد شغلی و زندگی شخصی آنها آسیب می‌رساند و منجر به ترک کار می‌شود. درمان‌های جایگزین از جمله یوگا، طب سوزنی و مدیتیشن همگی برای کاهش استرس توصیه شده‌اند. اما گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی سمنان مدعی شدند که رایحه درمانی گزینه دیگری است. برای تعیین اینکه آیا این درمان می‌تواند استرس پرستاران را کاهش دهد، «محسن عمادی خلف» و همکارانش ۱۱۸ فرد را که در دو بیمارستان در ایران کار می‌کردند، بررسی کردند. پرستاران ۳۶ ساله بودند و به طور متوسط بیش از یک دهه در این حرفه بودند. محققان آنها را به سه گروه تقسیم کردند.

به آنها یک لوله ۰.۵ میلی لیتری روغن اسطوخودوس یا گل رز برای چسباندن روی پیراهنشان داده شد چرا که که گفته می‌شود هر دو این روغن‌ها استرس را کاهش می‌دهند و کیفیت خواب را افزایش می‌دهند. در حالی که به گروه دارونما روغن کنجد داده شد. به این افراد در شروع شیفت لباس مذکور داده شد و به مدت چهار هفته هر روز دو ساعت آن را می‌پوشیدند.

از هر داوطلب در مورد سلامتی‌اش سؤال شد و پرسشنامه‌ای را در مورد سطح استرس خود در روز اول کارآزمایی و سپس در پیگیری‌های دو و چهار هفته بعد تکمیل کردند. امتیاز بین ۱۰۴ تا ۱۳۶، نشان دهنده سطوح بالای استرس بود، در حالی که ۶۹ تا ۱۰۳ نشان دهنده استرس متوسط بود. زیر ۶۸ نیز کم در نظر گرفته می‌شد.

نتایج که در مجله Explore: The Journal of Science & Healing منتشر شد، نشان می‌دهد که پس از دو هفته، هیچ تاثیر قابل‌توجهی بر سطوح استرس وجود نداشت.

اما پس از چهار هفته، کسانی که رایحه گل رز را استشمام کردند، به طور متوسط ۱۳ درصد از استرس‌شان کاهش یافت و عدد آن از ۸۵ به ۷۴ کاهش یافت.

برای مقایسه، افرادی که در گروه روغن کنجد بودند، سطح استرسشان از ۸۸ به ۸۶(دو درصد) کاهش یافته بود. این بدان معناست که پرستاران گروه روغن گل رز در پایان مطالعه ۱۲ امتیاز کمتر از گروه کنترل در آزمون استرس کسب کردند.

پرستارانی که در معرض اسطوخودوس قرار گرفتند، شاهد کاهش سطح استرس خود از ۸۹ به ۸۰ بودند. اگرچه تیم تحقیقاتی می‌گوید این از نظر آماری معنادار نیست زیرا این شرکت‌کنندگان تنها شش امتیاز کمتر از گروه دارای روغن کنجد در استرس کسب کردند.

محققان نوشتند: بوی گل رز به مدت دو ساعت در روز و در مدت زمان طولانی به طور موثر استرس شغلی را در میان پرستاران کاهش داد.

آن‌ها افزودند: با توجه به اینکه استرس شغلی در هر دو گروه مداخله به مرور زمان کاهش یافت، اثر رایحه درمانی می‌تواند در طول زمان تجمعی و با استفاده مداوم افزایش یابد.

این تیم پیشنهاد کرد که تأثیر این روغن‌ها به نحوه تأثیر روغن‌ها بر مغز و سیستم عصبی بستگی دارد. روغن‌های خاصی هنگام استنشاق، عصب بویایی را که مسئول حس بویایی است، تحریک می‌کنند. این امر با سیستم لیمبیک - بخشی از مغز که پاسخ‌های عاطفی را پردازش می‌کند - مرتبط است.

علاوه بر این، به گفته محققان، مطالعات نشان داده است که رایحه درمانی واکنش ستیز یا گریز بدن را کاهش می‌دهد. محققان خاطرنشان کردند که سطح استرس پرستاران ممکن است به دلیل عواملی غیر از رایحه درمانی باشد، بنابراین یافته‌ها باید با احتیاط تفسیر شوند.

سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا(NHS) به افرادی که با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند توصیه می‌کند با دوستان، خانواده یا پزشک صحبت کنند، از تمرینات تنفسی استفاده کنند و از قبل برای رویدادهای استرس‌زا برنامه‌ریزی کنند. موارد شدید را می‌توان برای گفتار درمانی ارجاع داد.

سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا اشاره می‌کند که رایحه درمانی به دلیل اثرات فیزیولوژیکی که دارد می‌تواند سلامت جسمی و روحی را از طریق استنشاق و همچنین ماساژ دادن روغن‌ها روی پوست بهبود بخشد. به گزارش سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، این روغن‌ها به دلیل واکنش‌های عاطفی و فیزیولوژیکی که باعث می‌شوند، می‌توانند اضطراب، تنش، درد و افسردگی را کاهش دهند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر