کشف یک شیء عجیب در کهکشان راه شیری

دانشمندان استرالیایی یک شیء ناشناخته در حال چرخش را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که به ادعای آن‌ها شبیه هیچ چیزی که تاکنون می‌شناسیم نیست.

کشف یک شیء عجیب در کهکشان راه شیری

شیئی که برای اولین‌بار توسط یک دانشجو کشف شد، در مشاهدات ثبت شده، هر 18 دقیقه، یک انفجار عظیم از انرژی رادیویی را برای یک دقیقه کامل آزاد می‌کند.

اجسامی که در کیهان انرژی ساطع می‌کنند اغلب مستند شده‌اند، اما محققان می‌گویند چیزی که برای یک دقیقه کامل روشن می‌شود بسیار غیرعادی است.

این شیء برای اولین‌بار توسط تایرون اودوهرتی (Tyrone O'Doherty)، دانشجوی دانشگاه کرتین (Curtin)، در ناحیه‌ای از غرب استرالیا با استفاده از تلسکوپ و تکنیک جدیدی که او توسعه داده بود، کشف شد.

اودوهرتی بخشی از تیمی به رهبری اخترفیزیکدان، دکتر ناتاشا هرلی واکر (Natasha Hurley-Walker) از بخش دانشگاه کرتین در مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی (ICRAR) است.

او در یک بیانیه رسانه‌ای از ICRAR که این اکتشاف را مستند می‌کرد، گفت: «این شیء طی چند ساعت در طول مشاهدات ما ظاهر و ناپدید می‌شد. این کاملا غیرمنتظره بود. چنین اتفاقی برای یک ستاره‌شناس به‌نوعی ترسناک بود؛ زیرا هیچ‌چیز در آسمان وجود ندارد که این رفتار را نشان دهد.»

اجسامی که در کیهان روشن و خاموش می‌شوند برای ستاره‌شناسان تازگی ندارند. ستاره‌شناسان این اجسام را Transient (به معنی گذرا و ناپایدار) می‌نامند.

دکتر جما اندرسون (Gemma Anderson) ، اخترفیزیکدان ICRAR Curtin، در این انتشار گفت: «اما شیئی که برای یک دقیقه کامل روشن می‌شود، واقعاً عجیب بود.»

مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی پس از بررسی داده‌های ثبت شده در طی سال‌ها، اعلام کرد که این تیم ثابت کرده است که این شیء حدود 4000 سال نوری از زمین فاصله دارد، فوق‌العاده درخشان است و میدان مغناطیسی بسیار قوی دارد.

تئوری‌هایی در مورد ماهیت این جسم شامل یک ستاره نوترونی یا یک کوتوله سفید (اصطلاحی که برای بقایای یک ستاره فروپاشیده استفاده می‌شود) است. بااین‌حال، بسیاری از این اکتشاف همچنان یک راز باقی‌مانده است.

دکتر هارلی واکر می‌گوید: «تشخیص‌های بیشتر در مورد اینکه آیا این یک رویداد نادر است یا توده جدیدی که قبلا متوجه آن نشده بودیم، اطلاعات بیشتری خواهد داد. من مشتاقانه منتظر درک این شیء و سپس گسترش جستجو برای یافتن موارد بیشتر هستم.»

ارسال نظر