شناسایی ژنی که روند پیری را کُند می‌کند

یک نوع ژن نادر در افراد بالای 100 سال شناسایی شده است که ظاهرا می‌تواند سرعت فرایندهای اساسی پیری را کاهش دهد.  

شناسایی ژنی که روند پیری را کُند می‌کند

کُندی روند پیری با ژن centSIRT6

یک نوع ژن نادر در افرادی که بیش از ۱۰۰ سال عمر کرده‌اند شناسایی شده که به نظر می‌رسد می‌تواند فرایندهای اساسی پیری را کُند کند.

به گفته محققان دخیل در این پژوهش، یافته‌های آن‌ها می‌تواند تلاش‌ها برای تولید داروهای ضدپیری را بهبود بخشد.

مطالعات متعدد بر روی حیوانات نشان داده است که فعالیت پروتئینی به نام سیرتوئین 6 (SIRT6) به شدت با طول عمر زیاد ارتباط دارد.

ورا گوربونوا از دانشگاه روچستر در نیویورک و همکارانش به دنبال یافتن گونه‌هایی از ژن سیرتوئین 6 هستند که طول عمر انسان را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید: برنامه روزانه مراقبت از پوست

آن‌ها توالی ژنوم ۵۰۰ فرد ۱۰۰ ساله را با ۵۰۰ فرد دیگر که در خانواده‌ای با طول عمر معمول زندگی می‌کردند، مقایسه کرده و دریافتند که یک درصد از افراد ۱۰۰ ساله دارای نوع متفاوتی از ژن به نام centSIRT6 هستند که در ۰.۵ درصد از گروه شاهد وجود دارد.

اگرچه این اعداد برای قابل‌توجه بودن از نظر آماری بسیار کوچک هستند، اما در یک پایگاه داده بزرگ‌تر متشکل از ۱۵۰ هزار نفر با پیشینه‌های قومی مختلف، مشخص شد که احتمال بالاتری از وجود ژن نوع centSIRT6در افراد با طول عمر بیشتر وجود دارد.

گوربونوا می‌گوید که اگر بتوان این ژن‌ها را ایجاد کرد، داروهایی که اثرات سیرتوئین 6 را مهار می‌کنند ممکن است بتوانند تا حدودی فرآیند پیری را معکوس کنند.

او افزود: «ما شاهد علائمی بودیم که نشان می‌دهد سیرتوئین 6 می‌تواند باعث جوان‌سازی شود.»

منبع: ایسنا

ارسال نظر