نخستین تصویر از درهم تنیدگی کوانتومی ثبت شد

رسانه کلیک - محققین دانشگاه گلاسکو موفق شدند تا برای اولین بار، تصویری از درهم تنیدگی کوانتومی بل (Bell) ثبت کنند. برای اطلاع از جزئیات این خبر با کلیک همراه باشید.

نخستین تصویر از درهم تنیدگی کوانتومی ثبت شد

فیزیکدانان برای نخستین بار موفق به ثبت تصویری از درهم تنیدگی کوانتومی بل شدند. پدیده درهم تنیدگی زمانی رخ می دهد که خواص مکانیکی و فیزیکی دو ذره در حال تعامل، به مدت چند لحظه با یکدیگر جفت شوند. این ذرات می توانند فوتون، الکترون و یا حتی مولکول باشند.

طبق مقاله‌ ای که در مجله علمی Scientific Advances به چاپ رسیده، دانشمندان دانشگاه گلاسکو نخستین تصویر از یک درهم تنیدگی کوانتومی را منتشر کرده اند. این تصویر دو فوتون مجزا را نشان می دهد که با یکدیگر در حال تعامل هستند و برای لحظه ای کوتاه، ویژگی های فیزیکی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این پدیده معمولا ارتباطی به فاصله حقیقی بین ذرات ندارد.

نحوه عکس برداری از درهم تنیدگی کوانتومی بل

فیزیکدانان برای ثبت تصاویر مربوط به درهم تنیدگی بل، دسته ای از فوتون های درهم تنیده را از یک منبع نور کوانتومی به سمت چیزی به نام اجرام غیر معمولی پرتاب کردند. این اجرام، قابلیت نمایش روی مواد ساخته شده از کریستال مایع را دارند و می توانند فاز فوتون های در حال عبور را تغییر دهند. محققین در این آزمایش، از یک دوربین عکاسی نیز استفاده کردند. این دوربین قادر به شناسایی فوتون ها بوده و هنگام مشاهده پدیده درهم تنیدگی، از آن ها تصویربرداری می کند.

طبق گفته محققین، درهم تنیدگی کوانتومی یکی از اصول اولیه مکانیک کوانتومی به شمار می آید. با اینکه این مفهوم در رمزنگاری و رایانش کوانتومی کاربرد فراوانی دارد؛ اما پیش از این کسی موفق به عکس برداری از این پدیده نشده بود. فیزیک‌دانانی که در این پروژه شرکت داشته اند، معتقدند که این تصویر، راه را برای پیشرفت رایانش کوانتومی، تصویربرداری های نوین و دستاوردهای بزرگتر هموار می سازد.

ارسال نظر