آیا گربه ها قادر به تشخیص نام خود هستند؟

رسانه کلیک – در تحقیقی که اخیرا به انجام رسیده، نشان داده شده است که گربه ها قادر به تشخیص صداهای مشابه با نام خود هستند.

آیا گربه ها قادر به تشخیص نام خود هستند؟

محققان طی گزارشی که در چهارم آوریل در Scientific Reports منتشر شده، اظهار داشتند که گربه های خانگی به لحاظ عملی قادر به تشخیص صداهای مشابه با نام خود از میان سایر کلمات هستند.

در حالی که پاسخ سگ ها به رفتارها و کلام انسان ها تاکنون بارها مورد تحقیق و توجه قرار گرفته، محققان اکنون مشغول بررسی روابط انسان ها و گربه ها هستند. آن ها موفق شدند نشان دهند که گربه های خانگی به حالت های مختلف چهره انسان ها واکنش نشان داده و قدرت تشخیص تفاوت بین صداهای مختلف انسان ها را دارند. با همه این موارد، آیا گربه ها قادر به تشخیص نام خود نیز هستند؟

Atsuko Saito ، یکی از روانشناسان دانشگاه سوفیا در توکیو که خود نیز صاحب یک گربه است، اظهار داشت:

به نظر می رسد بسیاری از صاحبان گربه احساس کرده باشند که آن ها نام خود را همچون واژه "غذا" تشخیص می دهند؛ اما تاکنون هیچ مدرک علمی معتبری برای اثبات این موضوع وجود نداشت.

بنابراین سایتو و همکارانش روی این پرسش از تحقیق، تمرکز بیشتری کردند. آن ها از صاحبان این حیوانات خواستند تا 4 کلمه را که طولی مشابه نام گربه آن ها دارند، برای وی تکرار کنند. در نتیجه این حیوانات به تدریج علاقه خود را نسبت به هر نام از دست دادند؛ اما پس از آن واکنش هایی قوی نسبت به نام خود نشان دادند. این واکنش ها شامل تکان دادن گوش ها، سر و دم، جا‌به‌جا کردن پاشنه پا و میو میو کردن بودند.

نکته جالب در مورد این تحقیقات آن است که نتایج در رابطه با گربه های تنها، خیابانی و گربه هایی که نزدیک کافه ها زندگی می کردند و مشتری ها با آن ها وقت می گذراندند نیز یکسان بود. زمانی که فردی به جز صاحب گربه نام آن را صدا می زد، واکنش آن بیشتر از هنگامی بود که نام های دیگری را می شنید.

گربه های کافه ها تقریبا همیشه نسبت به نام خود و نام سایر گربه هایی که در آن محدوده زندگی می کردند، واکنش نشان دادند؛ در حالی که گربه های خانگی این کار را بسیار کمتر انجام دادند. محققان در رابطه با علت این موضوع، توضیح داده اند که افراد بسیاری به کافه ها مراجعه می کنند و نام گربه های آن محدوده بسیاری از اوقات همزمان با یکدیگر صدا زده می شود؛ بنابراین تشخیص نام هر گربه برای همان گربه، ممکن است کار دشواری باشد.

ارسال نظر