چین در زمینه استفاده از انرژی تجدید پذیر در جهان یکه تاز است!

رسانه کلیک - بسیاری از کشورها به واسطه آلودگی های زیست محیطی در پی استفاده از انرژی تجدید پذیر هستند. چین بر اساس گزارشی جدید در این حوزه یکه تاز است.

چین در زمینه استفاده از انرژی تجدید پذیر در جهان یکه تاز است!

در سال 2017 میزان استفاده از انرژی تجدید پذیر در جهان افزایش پیدا کرد. در این سال کشورهای ثروتمند نسبت به گذشته بیشتر از انرژی تجدید پذیر استفاده کردند که البته چین در این زمینه پیشتاز بوده است.

بر اساس یک گزارش جدید از برنامه محیط زیست سازمان ملل و بخش انرژی های نو بلومبرگ، انرژی های تجدیدپذیر همانند حورشیدی، باد و دیگر انواع مختلف انرژی تجدید پذیر (به استثنای نیروگاه های بزرگ هیدروآبی) نزدیک به دو سوم ظرفیت نیروگاه های جدید تولید نیرو در سال 2017 را تشکیل داده اند.

به صورت جهانی در سال 2017 میزان استفاده از انواع انرژی تجدید پذیر به میزان 157 گیگاوات افزایش یافت که نشان دهنده افزایش 20 درصدی تولید برق توسط انرژی تجدید پذیر است.

علت افزایش استفاده از انرژی تجدید پذیر مربوط به نیروگاه های جدید خورشیدی است که در سال 2017 به بهره برداری رسیدند. تولید برق به وسیله انرژی خورشیدی در مقایسه با برخی نیروگاه های قدیمی همانند نیروگاه هایی که از ذغال سنگ برای تامین انرژی استفاده می کنند، به صرفه تر است. این امر باعث کاهش استفاده از ذغال سنگ می شود.

در سال گذشته نیروگاه های خورشیدی و بادی به ترتیب توانستند 100 گیگاوات و 50 گیگاوات به ظرفیت انرژی های تجدید پذیر اضافه کنند. بر اساس اعلام وزارت انرژی می توان از 100 گیگاوات برای تامین انرژی مورد نیاز 100 میلیون لامپ LED استفاده کرد.

با وجود افزایش استفاده از انرژی تجدید پذیر در کشورهای مختلف، باید ظرفیت نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر را افزایش داد. برای جلوگیری از گرمایش زمین کشورها باید میزان استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش دهند که یکی از راهکارها در این زمینه ساخت نیروگاه های انرژی تجدید پذیر است.

بر اساس توافق پاریس یا پیمان پاریس (Accord de Paris) کشورها باید میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند. این توافق در سال 2015 به تصویب رسید و در روز زمین در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد. این توافق از گرمایش زمین جلوگیری می کند البته آمریکا از این پیمان خارج شده است.

بر اساس گزارش جدید میزان استفاده کشورها از انرژی تجدید پذیر و همچنین سرمایه گذاری در این بخش یکسان نبوده است. چین در سال 2017 در این بخش پیشتاز بوده و توانسته 86.5 میلیارد دلار در زمینه افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری باعث افزایش 53 گیگاواتی استفاده از انرژی خورشیدی در این سال شده است.

چین در زمینه انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری هنگفتی کرده است. سرمایه گذاری این کشور در زمینه استفاده از انواع مختلف انرژی تجدید پذیر به 126.6 میلیارد دلار می رسد که نیمی از سرمایه گذاری جهانی (279.8 میلیارد دلار) در این بخش را شامل می شود.

بعضی از کشورهای در حال پیشرفت همانند مکزیک و چین در سال گذشته میزان سرمایه گذاری خود برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر را افزایش دادند.

در حالی که کشورهایی همانند چین میزان سرمایه گذاری خود را افزایش داده اند، ایالات متحده در این بخش پسرفت داشته است. آمریکا که دومین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه ای در دنیا محسوب می شود، با کاهش 6 درصدی سرمایه گذاری خود تنها 40.5 میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده است.

بنابر گزارش جدید اتحادیه اروپا نیز در سال 2017 میزان سرمایه گذاری خود را نسبت به سال 2016 نزدیک به 36 درصد کاهش داده است. میزان کلی سرمایه گذاری کشورهای عضو این اتحادیه در سال گذشته میلادی به 40.9 میلیارد دلار رسیده است. در سال 2011 میزان سرمایه گذاری این اتحادیه برابر با 126 میلیارد دلار بود.

در حالت کلی میزان سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در زمینه انرژی تجدید پذیر در سال گذشته کاهشی 19 درصدی را تجربه کرد و به 100 میلیارد دلار رسید. بر اساس گزارش جدید این کاهش سرمایه گذاری به علت کاهش هزینه های دولت، افزایش هزینه های مربوط به وام ها و عدم اطمینان در رابطه با درآمد این نیروگاه ها در آینده است.

استیو کلمر، رئیس تحقیقات و تجزیه و تحلیل انرژی در اتحادیه دانشمندان متخصص اعلام کرده است که کاهش میزان سرمایه گذاری در زمینه انرژی تجدید پذیر باعث نگرانی نیست زیرا در سال های اخیر هزینه استفاده از این نوع انرژی به شدت کاهش یافته است.

ارسال نظر