تغییرات اقلیمی موجب کاهش اکسیژن در اقیانوس ها می شود

رسانه کلیک - تغییرات اقلیمی موجب کاهش اکسیژن در اقیانوس ها شده است. کاهش سطح اکسیژن زندگی را برای ماهی های بزرگ سخت کرده و با بر هم زدن تعادل زندگی آبی، عواقب ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت. 

تغییرات اقلیمی موجب کاهش اکسیژن در اقیانوس ها می شود

تغییرات اقلیمی تاثیر جدی روی اقیانوس ها دارد. طبق مطالعات انجام شده به وسیله اتحادیه بین المللی محافظت از محیط زیست (IUCN)، تغییرات اقلیمی و متعاقبا گرم تر شدن آب ها، موجب کاهش 2 درصدی اکسیژن محلول در اقیانوس ها بین سال های 1960 تا 2010 شده است. باید خاطر نشان کرد که 2 درصد تنها یک مقدار متوسط بوده و سطوح اکسیژن در بعضی مناطق گرم تر تا 40 درصد نیز کاهش یافته است.

به علاوه دانشمندان هشدار داده اند که افزایش این عدد، برای ماهی های بزرگ و وابسته به انرژی، مثل مارلین ها، کوسه ها و ماهی های تن مشکل ساز خواهد شد. سطوح پایین اکسیژن باعث می شود تا این ماهی ها به سوی آب های سطحی کشانده شده و در معرض خطر صیدهای بی رویه قرار بگیرند. از طرف دیگر، پایین آمدن سطح اکسیژن در آب به نفع گونه هایی خواهد بود که تحمل زیادی در برابر اکسیژن کم دارند، مثل میکروب ها و عروس های دریایی. بنابراین می توان گفت که کاهش اکسیژن در اقیانوس ها در نهایت موجب بر هم خوردن تعادل زیست محیطی خواهد شد. دانشمندان IUCN بر این باورند که فرایند های اساسی روی زمین مثل چرخش نیتروژن و فسفر نیز دچار اختلال می شوند.

حتی در صورت انجام اقدام های صحیح، باز هم آینده ممکن است ناخوشایند باشد. پژوهشگران تخمین زده اند که اگر تا سال 2100 تغییرات اقلیمی به همین منوال ادامه پیدا کند، کاهش اکسیژن در اقیانوس ها به 3 تا 4 درصد خواهد رسید و باید شاهد خسارات شدیدی در عرض های جغرافیایی متوسط به بالا بود. حتی اگر رهبران سیاسی به توصیه های فوری و اساسی صادر شده از سوی IUCN عمل کنند، باز هم در آینده سطح اکسیژن در آب پایین خواهد آمد، هرچند که شدت آن کمتر است.

اگر انسان تلاشی برای حفظ محیط زیست نکند و سهم خود از تغییرات اقلیمی را محدود نسازد، آینده تاریکی پیش روی زمین خواهد بود. عدم تعادل در اعماق آب ها موجب زیان به منابع غذایی شده و نبود شکارچی های کافی، موجب افزایش بیش از حد گونه های مختلف با نرخ ناپایدار می شود.

ارسال نظر