آینده کره زمین چندان روشن به نظر نمی رسد!

رسانه کلیک – به استناد مطالعه ای تازه، آینده کره زمین ممکن است به شدت شبیه به وضعیت این سیاره در دوران باستان و حدود 3 میلیون سال گذشته باشد.

آینده کره زمین چندان روشن به نظر نمی رسد!

آینده کره زمین چندان روشن به نظر نمی رسد. با توجه به مطالعه ای که اخیرا توسط دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی انجام شده، طی 10 تا 12 سال آینده دمای کره زمین مشابه عصر پلیوسن میانی که حدود 3 میلیون سال پیش آغاز شده، خواهد بود.

این مطالعه اخطار می دهد که اگر میزان خروجی گازهای گلخانه ای تا سال 2150 کاهش پیدا نکند، دمای آینده کره زمین مشابه دوره ائوسن که 50 میلیون سال پیش آغاز شده، خواهد بود. در آن دوره دمای کره زمین نسبت به شرایط فعلی 13 درجه بالاتر بوده و تقریبا هیچ یخی در آن وجود نداشته است.

تفاوتی که میان 3 تا 50 میلیون سال وجود دارد نشان دهنده وضعیت نابسامان آینده کره زمین است که انسان ها و حیوانات بسیاری باید با آن دست و پنجه نرم کنند. در واقع، دانشمندان معتقدند این تغییرات از تمام تغییرات رخ داده در کره زمین تاکنون، سریع تر است.

دانشمندان معتقدند در تاریخ 4 میلیارد ساله کره زمین، شرایط جوی در چرخه های گرم شدن و خنک شدن دوره ای تعریف شده و هر یک از این چرخه ها حدود 10 میلیون سال طول کشیده اند. با این وجود، دانشمندان توضیح داده اند که انسان ها توانسته اند یک دوره 50 میلیون ساله از خنک شدن را طی تنها چند قرن، به طور کاملا اثرگذاری برعکس کنند.

اگرچه تمام این ها پیش بینی های دانشمندان هستند و برای دیدن نتیجه قطعی باید صبر کرد؛ اما این مطالعه بر پایه دو سناریوی مختلف جوی و با استفاده از سه شبیه سازی جوی بسیار پیشرفته انجام شده است.

اولین سناریو در اصل بدترین سناریو بوده که نشان می دهد در صورت انجام نشدن هیچ گونه اقدامی جهت کاهش گازهای گلخانه ای، چه اتفاقی پیش روی ماست. دومین سناریو نیز آینده ای را به تصویر می کشد که در آن اقداماتی جهت کاهش گازهای گلخانه ای صورت گرفته است.

اما خبر بد آن است که هر سه مدل در هر دوی این سناریوها، نشان می دهند که شرایط جوی آینده کره زمین تا سال 2030 (مطابق سناریوی اول) و یا 2040 (مطابق سناریوی دوم)، مشابه شرایط این سیاره در 3 میلیون سال پیش خواهد بود. طی این افزایش دما، بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری کاملا از بین خواهند رفت.

با توجه به این اخطارها، لازم است با مطالعه تاریخچه کره زمین بتوانیم بهترین اقدامی را که قابل انجام است، شناسایی کنیم.

ارسال نظر