انرژی خورشیدی به کمک مصر می‌آید

رسانه کلیک - مصر با جمعیت بیش از ۹۰ میلیون نفر و موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب بهترین گزینه برای استفاده از انرژی خورشیدی محسوب می شود.

انرژی خورشیدی به کمک مصر می‌آید

سطح متوسط تابش خورشیدی در این کشور بین ۲۰۰۰ تا ۳٫۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال است. مصر درنزدیکی صحرای بزرگ آفریقا قرار داشته و به اندازه کافی گاز برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق در سراسر کشور در اختیار دارد.

وزارت برق و انرژی مصر در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت ۲۰ درصد از نیاز برق خود را تا سال ۲۰۲۰ از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. با این حال درصد زیادی از این طرح ها باد را به عنوان منبع اصلی انرژی در نظر گرفته اند.

درحال حاضر، کمپانی KarmSolar تنها شرکت فعال در زمینه تکنولوژی انرژی خورشیدی در مصر است. این شرکت مصری با هدف یافتن منابع انرژی دوست‌دار محیط زیست و ارزان قیمت، در مراحل اولیه تحقیقات خود قراردارد. KarmSolar در سال‌های آشفته مصر تأسیس شد و به سرعت در تولید پمپ‌های خورشیدی با ظرفیت بالا به خصوص در‌ زمینه کشاورزی و علوم وابسته به آن رشد کرد.

به گفته‌ احمد زهران، از بنیان گذاران این شرکت، با طراحی پمپ‌هایی که از انرژی خورشیدی برای انتقال آب از مناطق دور به مزارع استفاده می‌کنند، می توان هزینه‌های ساخت و طراحی را به میزان زیادی کاهش داد.

رندا فهمی، سرپرست تحقیق و توسعه این شرکت و از دیگر بنیان‌گذاران این شرکت در تکمیل سخنان همکار خود اظهار داشت: «با استفاده از قطعات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جایگزین در این دستگاه‌ها، کشاورزان به راحتی از آن استفاده کرده ولی درنهایت ممکن است با افزایش هزینه ها مواجه شوند. با توجه به سطح سواد و درآمد پایین قشر کشاورز در مصر، این دستگاه بسیار کاربردی ولی گران است».

بخش دیگراین شرکت قصد دارد به تنها کمپانی سازنده ساختمان‌های وابسته به انرژی خورشیدی و دوست‌دار طبیعت تبدیل شود. کشور مصر تمامی شرایط محیطی مورد نیاز را داراست اما شدیدا به انرژی های تجدیدناپذیر وابسته است و برای رسیدن به این هدف به سرمایه‌گذلری دولتی در این بخش نیاز دارد.

ارسال نظر