7 فناوری ناشناخته که قدرت خارق العاده ای به ارتش های جهان می بخشد!

رسانه کلیک - ارتش های کشورهای مختلف سعی می کنند با بکارگیری فناوری های جدید قدرت خود را بالا ببرند. این مطلب در خصوص چند پروژه تحقیقات نظامی که در حال انجام است، اطلاعات جالبی ارائه می‌کند.

7 فناوری ناشناخته که قدرت خارق العاده ای به ارتش های جهان می بخشد!

سالانه چند میلیارد دلار در آزمایشگاه ها صرف تحقیقات نظامی می‌شود که معروف ترین این مراکز ، آژانس تحقیقاتی DARPA است. این مرکز مسئول توسعه فن آوری های نوظهور برای استفاده نظامی است. در اینجا هفت طرح تحقیقات نظامی DARPA که به طور عمومی اعلام شده اند را با هم مرور می کنیم.

اسکلت های خارجی

وقتی مردم درباره جنگ های آینده صحبت می کنند، اغلب در مورد استفاده از فن آوری هایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین یا ربات ها به عنوان جایگزینی برای نیروهای انسانی بحث می کنند. هرچند این مورد نفی نمی‌شود اما به هر حال نیروی انسانی را نمی‌توان به سادگی با ماشین ها جایگزین کرد. یکی از مواردی که می‌تواند یک انسان عادی را به یک سوپرسرباز با سرعت و قدرت بیشتر تبدیل کند استفاده از اسکلت های خارجی است؛ یعنی پاها و یا بازوهای رباتیک که به بدن انسان متصل می شوند.

موسسه Wyss هاروارد با مهندسی الهام گرفته از محیط زیست در حال کار بر روی DARPA Soft Exosuit است که منجر به ساخت یک قاب اسکلت سبک وزن برای سربازان می‌شود. در این تحقیقات نظامی، سربازان با پوشیدن این اسکلت خارجی می‌توانند قدرت و استقامت خود را افزایش دهند؛ این اسکلت خارجی دارای سنسورهای متعدد و یک میکرو رایانه برای هوشمندانه عمل کردن بر طبق نیاز کاربر است.

ایمپلنت ردیاب سلامت

سلامتی سربازان یکی از مسائل مهم است که یک پروژه DARPA مدعی است که می‌تواند با فن آوری بیوسنسور مشکلات سلامتی سربازان را با دقت رصد کند.

ایده این طرح در تحقیقات نظامی این است که سنسورهای کوچک مبتنی بر هیدروژل زیر پوست کاشته می شوند و با استفاده از آنها می‌توان موارد مربوط به اکسیژن، گلوکز، لاکتات، اوره و سطح یون بدن را به صورت لحظه ای رصد کرد. این سنسورها می‌توانند تا دو سال باقی بمانند و اطلاعات را مستقیم به دستگاه های متصل مانند گوشی های هوشمند ارسال کنند.

گلوله های خود هدایت شونده

گلوله تک تیرانداز که مسیر خود را پس از خروج از اسلحه براساس هدف تغییر می‌دهد. این ایده کاملا شبیه فیلم های علمی تخیلی است با این حال، این یک پروژه واقعی است که توسط DARPA در حال پیگیری است. این فناوری می‌تواند مشکلات بزرگی را در ارتباط با شرایط آب و هوایی و خطاهای ایجاد شده توسط وزش شدید باد را حل کند.

مهمات EXACTO با استفاده از یک سیستم هدایت درونی ساخته می‌شود و قرار است دقیقه به هدف بخورد. کل اطلاعات این پروژه در وضعیت محرمانه طبقه بندی شده است پس بنابراین نمی دانیم که تا چه مرحله ای پیش رفته است.

زیردریایی بدون سرنشین

اسم این زیردریایی "درون شکارچی" است، هنگامی که شما کلمه درون " drone" را می‌شنوید، احتمالاً تصویری از نوع Quadcopter را تجسم می‌کنید که توسط آمازون برای ارسال هوایی بسته ها استفاده می‌شود؛ اما انگار DARPA نظر متفاوتی در خصوص معنای کلمه درون دارد، این زیردریایی بدون سرنشین 140 تن است که هدف آن ردیابی زیردریایی های دشمن است. همچنین می‌تواند برای شناسایی معادن در اقیانوس باز استفاده شود.

زیردریایی بدون سرنشین می‌تواند به طور مداوم برای مدت 60 تا 90 روز بدون مداخله انسانی کار کند. پس از آزمایش های موفقیت آمیز، نمونه‌ی "شکارچی دریایی" در حال حاضر در دفتر تحقیقات دریایی توسعه یافته موجود است.

کشتی هوایی غول پیکر

پروژه DARPA Walrus در خصوص ساخت یک بالون غول پیکر است که می‌تواند 500 تا 1000 تن بار را تا 12000 مایل دریایی در کمتر از یک هفته حمل کند. این وسیله نقلیه برای جابجایی سریع تعداد زیادی از نیروها، با تمام تجهیزات و وسایل دیگر، فوق‌العاده مفید خواهد بود.

البته به نظر می‌رسد که تاکنون مراحل ساخت پروژه Walrus خیلی موفقیت آمیز نبوده است اما DARPA همچنان به تحقیقات نظامی در خصوص هواپیما های فوق‌العاده بزرگ (HULA) ادامه می‌دهد.

حشرات جاسوس

سال‌ها تلاش برای پیشگیری از فعالیت های جاسوسی باعث شده تا همه در خصوص احتمال سوءاستفاده از لباس‌ها و سایر وسایل جاسوسی حساس باشند اما استفاده از حشرات هنوز در حد فیلم های علمی تخیلی است.

انواع مختلف حشرات در برنامه HI-MEMS مورد بررسی قرارگرفته‌اند، در واقع قرار است حشرات را به نحوی کنترل کرد تا جایی بروند و کاری را بکنند که انسان ها می‌خواهند. در این تحقیقات نظامی از روش های مختلف از جمله کاشت ایمپلنت های خاص بر پشت نوعی سوسک پرنده استفاده شده است. در این آزمایش با استفاده از ایمپلنت، محققان نشان داده‌اند که می‌توان مغز حشرات را تحریک کرده و آنها را در حین پرواز کنترل کرد. در نهایت چنین حشراتی می‌توانند در این زمینه برای دسترسی به مناطقی که به راحتی توسط انسان ها و یا روبات ها قابل دسترس نیستند استفاده شوند.

رابط مغز و رایانه

این فناوری را هم حتماً در فیلم های علمی تخیلی دیدید. هدف نهایی این تحقیقات نظامی این است که دقیقه همان چیزی که انسان می‌بیند یا فکر می‌کند به یک رایانه منتقل شود. اکنون مراکز مختلف در حال کار بر روی این فناوری هستند که پیشرفت های اندکی هم به دست آورده‌اند. DARPA هم با همکاری سازمان های مختلف به عنوان بخشی از برنامه طراحی مهندسی سیستم عصبی (NESD)، می‌خواهد سیستمی را که قادر به برقراری ارتباط دقیق بین مغز و دنیای دیجیتال است را توسعه دهد.

ایده این پروژه این است که روش تبدیل سیگنال های شیمیایی و الکتریکی مغز به داده‌های قابل خواندن را پیدا کند.

ارسال نظر